AlbumrecensieHannes Minnaar

Op zijn adembenemende nieuwe album bespeelt pianovirtuoos Hannes Minnaar de nacht ★★★★★

null Beeld

Het effect van de nacht, dat is wat je hoort op het adembenemende nieuwe album van pianist Hannes Minnaar, Nox. In de vier Nachtstücke van Robert Schumann bleek de nacht vooral in diens hoofd te zitten; een visioen van een lijkstoet werd werkelijkheid toen zijn broer stierf. Alleen in het laatste deel klinkt Schumanns snik. Minnaar speelt de manke treurmars ontroerend zacht en wankel.

Hannes Minnaar (35) wist eerst niet wat hij moest met alle recensies die lovend ‘fris’ en ‘onopgesmukt’ riepen. Tijdens het ontwikkeltraject voor de Nederlandse Muziekprijs die hij vier jaar geleden kreeg uitgereikt, kwam hij erachter dat juist zijn ongekunstelde stijl hem definieert. Geen sentimenteel gedoe, geen pianissimo te veel of te weinig. Op dit album, met de donkerte van de nacht die onbehagen oproept maar je ook kan omarmen, klinkt Minnaar zoals hij is: nuchter maar sensitief.

Robert Zuidam had zijn Tanglewood Concerto (2015) door Minnaar horen spelen en was zo gegrepen door Minnaars spel, dat hij besloot speciaal voor de pianist te componeren. Dat werden vijf nocturnes onder de naam Nox. Een daarvan is het Ravel-achtige L’Heure bleue, het moment na zonsondergang of voor zonsopgang. Minnaar laat het onthechte niemandsland horen in een lichte rechterhand die hij met diepe bassen steeds donkerder kleurt.

Zuidams taal is direct en aansprekend door zijn gebruik van leenwoorden uit allerlei muziekstijlen. Dat hoor je ook in Insomnia: onrustige voorslagjes die rondspringen, jazzy riedeltjes en hamerende ritmiek à la Prokofjev.

Ultravirtuoos speelt Minnaar Gaspard de la nuit van Maurice Ravel. De continue beweging in de rechterhand – het water van nimf Ondine – blijft sprankelen tot het einde. Scarbo is de springerige trol die ’s nachts door je kamer danst. Minnaars kobold tolt en buitelt opgewonden en een tikkie kwaadaardig over het hele klavier.

Hannes Minnaar

Nox

Klassiek