RecensieRewire festival

Op Rewire pakt de magnifieke stem van Greetje Bijma de aanwezigen (álle dertig) volledig in ★★★★☆

Toch weer twee optredens: alleen al voor het doorzettingsvermogen verdient het Haagse festival Rewire een onderscheiding.

Greetje Bijma en Oceanic in Paard, Den Haag Beeld Stephan C. Kaffa
Greetje Bijma en Oceanic in Paard, Den HaagBeeld Stephan C. Kaffa

Het is moeilijk je iets voor te stellen bij de organisatorische ellende waarin veel festivals terecht zijn gekomen. Het meerdaagse Haagse festival voor onderzoekende, vaak elektronische muziek Rewire moest in april worden afgelast. Maar Rewire hield de moed erin met een serie losse concerten, in het Haagse theater Korzo. Toen de coronamaatregelen werden versoepeld, schoot poppodium Paard te hulp: als de shows daar werden gehouden, pasten er meer mensen bij. Dus werden er meer kaarten verkocht. Maar nu, met weer nieuwe maatregelen, kunnen ineens alsnog slechts dertig mensen in de zaal. Veel tickethouders moesten worden teleurgesteld.

Dat de twee concerten van vrijdag toch doorgaan, is een wonder. De organisatie verdient alleen al vanwege het liefdewerk en doorzettingsvermogen een onderscheiding. De tickethouders die misgrepen kunnen via een livestream bij de concerten zijn. Zelfs dat is geregeld. Hulde.

Greetje Bijma en Oceanic, in Paard, Den Haag. Beeld Stephan C. Kaffa
Greetje Bijma en Oceanic, in Paard, Den Haag.Beeld Stephan C. Kaffa

Ook voor de musici die aantreden voor dit uitverkoren publiek. Allereerst de multimedia-kunstenaars Mark IJzerman en Sébastien Robert, die ijzingwekkende en live bewerkte beelden afdraaien van verdwijnende bossen in Chili, bij golvende geluidslandschappen. Het samenspel van beeld en geluid is majestueus en verontrustend, vooral als de filmbeelden van de bomen in recordtempo lijken te oxideren. De diepe bassen drukken intussen ook bij het publiek de lucht uit de longen.

Het tweede optreden geeft verlichting. De dj en producer Oceanic is een bijzondere samenwerking aangegaan met de Friese stemkunstenares Greetje Bijma, op de plaat Swallow a Party en nu dus ook live. Oceanic bouwt een muur van dubbende dance, en vanuit de coulissen komt langzaam Greetje Bijma met haar magnifieke stem om de hoek kijken. Soms laat zij haar sopraan op volle operakracht boven de hakkende beats scheuren. Maar als de intensiteit van de muziek afneemt, reduceert Bijma haar stem tot sputterende piepjes, een curieus soort zingende zaag of een zacht krakende trompet door een demper. Het is prachtig om te volgen, want de improvisaties zijn spannend en razend origineel. Wat een fijne combinatie, trance opwekkende elektronische muziek met vocalen uit een andere wereld.

Greetje Bijma en Oceanic, in Paard. Beeld Stephan C. Kaffa
Greetje Bijma en Oceanic, in Paard.Beeld Stephan C. Kaffa

En wat een bijzondere kunstenares is Bijma toch: met haar stemkunst zweeft zij al vier decennia lang door de meest vooruitstrevende en tegendraadse muziek, van jazz tot hedendaags klassiek. Ze kan op het ene moment een jubelende sfeer oproepen van een ontwakend regenwoud en daarna een angstaanjagend toekomstvisioen, met stemmen uit het hiernamaals. ‘Don’t follow me’, lispelt ze bij donkere en laag bassende geluidsgolven. Maar dan heeft ze de aanwezigen, alle dertig, al volledig ingepakt.

Rewire, met Greetje Bijma & Oceanic en Mark IJzerman & Sébastien Robert.

Dance

★★★★☆