In de mode

Op de catwalks waren de snits very forties

De ingetogen, schrale jaren veertig een bron van inspiratie voor ontwerpers? Toch wel, ziet Cécile Narinx: op de catwalks kwamen de nodige ingesnoerde mantelpakken en breedgeschouderde jurken voorbij.

Vanaf links: Erdem, Marc Jacobs, Prada, Miu Miu, Lanvin Beeld Imaxtree
Vanaf links: Erdem, Marc Jacobs, Prada, Miu Miu, LanvinBeeld Imaxtree

Wat gaan we dragen als het aan de ontwerpers ligt?

Een beetje cru is het wel, dat in de winter waarin in grote delen van Europa een avondklok geldt de jaren veertig opduiken al inspiratiebron – de tijd dat stof op de bon was en luxegoederen onbereikbaar. Toch was het, zelfs tijdens de oorlog, geen saaie boel qua mode. Jezelf opdoffen was voor veel vrouwen júíst een manier om nog een beetje mens te blijven, zo maakte in oktober 2019 ook de tentoonstelling Mode op de bon in het Verzetsmuseum duidelijk. Jurken werden uit arren moede gemaakt van jutezakken en parachutestof, bontkragen bestonden uit vachtjes van mollen en muizen, wol kwam van hondenhaar. Bij gebrek aan kousen droegen vrouwen sokjes in hun pumps.

Hoe gaan wij het dragen?

Op de catwalks kwam er geen jute en mollenbont voorbij goddank, maar de snits waren very forties, alsof ze zo uit de kast van Lauren Bacall, Joan Crawford, Ingrid Bergman of welke andere Hitchcock-ster dan ook kwamen. Hoge tailles, rokken tot onder de knie, mantelpakken en mantels met een riem om het middel – vooral te zien bij Prada en Miu Miu. Extra nadruk lag er behalve op de taille ook, zoals bij Erdem en Rodarte was te zien, op de schouders. Die waren breed en mondden vaak uit in pofmouwen. De puntjes op de i waren de baretjes, brave kraagjes, dubbele rijen knopen (zie Gucci en Fendi) en schoenen met enkelbandjes en/of sokken.

Joan Crawford. Beeld Getty Images
Joan Crawford.Beeld Getty Images

Valkuilen vermijden doe je zo

Voor de catwalkshows werden de jarenveertiglooks veelvuldig bekroond met bijpassende jarenveertigkapsels en dito make-up. Leuk voor het plaatje, zo’n kapsel met hoge gekrulde toefjes op het voorhoofd, en rode lippen en rode nagels zijn nooit echt uit geweest. Maar let op: in combinatie met een jarenveertigjurk of een streng mantelpak tot onder de knie kan het wat al te geforceerd overkomen, leuk als je Joan Crawford géén enge strenge vrouw vindt. Of als je Halina of Carice heet en een rol hebt in Zwartboek of Valkyrie.

Rita Hayworth poseert madeliefjesfris in een groene jurk met een print van witte bladeren. Beeld Getty Images
Rita Hayworth poseert madeliefjesfris in een groene jurk met een print van witte bladeren.Beeld Getty Images

Een bekend mens

Naar Rita Hayworth kijken is altijd een feest, of ze nou in een sensuele zwarte strapless jurk is gehuld en een nachtclubzangeres speelt (in Gilda uit 1946) of madeliefjesfris poseert in een groene jurk met een print van witte bladeren. De foto dateert uit 1945, het jaar waarin de oorlog eindelijk voorbij was, het licht aan het eind van de tunnel volop scheen en de voetjes eindelijk van de vloer konden. Het bevrijdende gevoel van een feestjurk met een wijde rok – bij nader inzien toch precies het gevoel waar we nu ook allemaal naar snakken.

Meer over