Onbekende zanger jaagt concertpubliek op de loop

De belangrijkste abonnementen van het Koninklijk Concertgebouw Orkest (KCO) en het Nederlands Philharmonisch Orkest (PHhO) lopen van september tot juni....

De twee economen hebben een model ontwikkeld dat antwoord geeft op de vraag wat mensen aanspreekt. Het model kan dienen als hulpmiddel bij de programmering, want beiden erkennen dat de artistieke uitdaging van een orkest en het hooghouden van de reputatie ook belangrijk zijn.

Liefst driekwart van het concertpubliek blijkt ouder te zijn dan 45 jaar. De 'betere kringen' zijn goed vertegenwoordigd. Liefst 54 procent van de bezoekers valt volgens de twee Van Pragen, gemeten naar inkomen en opleiding, 'in de hoogste sociale categorie', een klasse die in het echte leven maar 11 procent van de bevolking levert.

In hun model hebben de onderzoekers een tiental criteria opgenomen, waaronder de plaats van uitvoering, de reputatie van de dirigent en het eventuele optreden van een solist. Het publiek heeft heeft het niet erg op zangers en zangeressen, blijkt. Een onbekende vokale solist heeft een negatieve invloed van 6 procent, maar een onbekende instrumentale solist trekt daarentegen 52 procent meer publiek.

De prijs blijkt een vrijwel evenredige invloed te hebben op de vraag. Als een kaartje 10 procent duurder wordt, komt er ongeveer 10 procent minder publiek. 'Maar een concert in maart kan ongeveer 40 procent duurder zijn dan een concert in mei.'

Meer over