Omroep C: 'We gaan het net halen’

Terwijl het rechtse offensief van de Telegraaf Media Groep richting het Mediapark op koers ligt, geeft de andere kant van het spectrum de hoop op Hilversum nog niet op.

Door Wilco Dekker

Cultuuromroep C heeft nu 29.768 leden en moet er de komende drie weken weken nog ruim 20 duizend zien bij te winnen om kans te maken op het publieke bestel. ‘We gaan de slag winnen’, zegt initiatiefnemer Ad ’s-Gravesande. ‘Ik heb steeds gezegd dat het op de laatste weken aan gaat komen. Het wordt spannend, maar ik denk dat we het net gaan halen.’

Omroep C wil meer zendtijd voor kunst en cultuur bij de publieke omroep. De bestaande omroepen doen wel wat aan kunst en cultuur, erkent C, maar dan vooral aan ‘de randen van de uitzendschema’s’, ofwel ’s middags of heel laat op de avond.

Al in september 2006 namen ’s-Gravesande en Kees van Twist, na een avontuur in New York nu net terug als directeur van het Groninger Museum, het initiatief voor de cultuuromroep. Dat kwam door de omroepplannen van Medy van der Laan, die onder meer het opheffen van de NPS inhielden. Door de val van het tweede kabinet-Balkenende werden de plannen nooit uitgevoerd, waardoor Omroep C tot nu een schemerbestaan had. ‘Je moet momentum hebben en dat hebben we nu’, zegt ’s-Gravesande. ‘Door de mogelijke toetreding van Wakker Nederland en Powned en de groei van MAX, dreigen de bestaande omroepen minder geld en zendtijd te krijgen. Zo worden kunst- en cultuurprogramma’s bij de publieke omroep ernstig bedreigd.’

Ook Omroep C heeft de eindsprint pas laat ingezet. Maar dat heeft een reden. Een lening bij een particuliere instelling voor een grote wervingscampagne sneuvelde eind vorig jaar door de kredietcrisis. Daarop trad in januari plan B in werking: een kleinere campagne met inhoudelijke steun uit de culturele sector. Het hele veld is nu in stelling gebracht: de 1500 boekhandels die meedoen aan de Boekenbon delen flyers uit met de oproep lid te worden van Omroep C. Ook theaters, bioscopen en musea vragen hun bezoekers en achterban lid te worden van C.

Bovendien is een reeks kunstkanonnen in stelling gebracht als ambassadeur: violiste Janine Jansen, acteur Jeroen Krabbé, de actrices Halina Reijn en Johanna ter Steege, fotograaf Erwin Olaf, kunsthistoricus Henk van Os en schrijfster en actrice Kim van Kooten. ‘Het lijkt me zo leuk om vaker mensen op televisie te zien die echt wat kunnen’, zegt de laatste in een persbericht van Omroep C. ‘Die nadenken voor ze wat zeggen. En dat ze daar dan ook echt de (zend)tijd voor krijgen.’

En ook cadeautjes ook voor nieuwe leden? ‘Onder meer de Bach-cd van Janine Jansen en een halfjaar-abonnement op Hollands Diep’, zegt ’s-Gravesande. ‘Ook onze doelgroep is daar gevoelig voor, bleek ons uit onderzoek. Cultuurliefhebbers zijn net mensen.’

Of het genoeg is, moet 1 april blijken. Door geldgebrek is C weinig zichtbaar, al komen er spotjes op Het Gesprek en de regionale zenders. Bovendien doet de publieke omroep, misschien wel door C, al wat meer aan kunst en cultuur, met onder meer Opium TV en Kunststof. ‘Ik wéét zelfs dat dat komt door druk van C. Maar als wij het niet halen, zijn die programma’s zo weer weg. Leer mij Hilversum kennen’, zegt ’s-Gravesande, onder meer oud-AVRO-directeur. ‘De regels voor wat omroepen moeten doen aan kunst en cultuur, toch al rekbare begrippen, worden straks vervangen door een prestatiecontract. Dat gaat het aanbod er niet beter op maken.’

C zal dan ook druk blijven uitoefenen op Hilversum en Den Haag, ook als de 50 duizend leden niet worden gehaald. ‘Dan gaan we zeker niet huilend af via het zij-toneel. Integendeel.’

Omroep C (C) Beeld
Omroep C (C)
Meer over