Nieuws

Nomadland drie keer beloond tijdens 93ste (virusveilige) Oscaruitreiking

De 93ste Oscaruitreiking stond in het teken van corona. Ook haakten verschillende sprekers in op het racistisch politiegeweld in de Verenigde Staten. Nomadland werd de grote winnaar.

Chloé Zhao won als tweede vrouw ooit de Oscar voor beste regie. Beeld AFP
Chloé Zhao won als tweede vrouw ooit de Oscar voor beste regie.Beeld AFP

De Amerikaanse roadmovie werd zondagnacht bekroond in de voornaamste categorieën: beste film, regie en hoofdrolspeelster.

De in China geboren regisseur Chloé Zhao (39) is pas de tweede winnende vrouw ooit in de regie-categorie; enkel in 2008 stootte collega Kathryn Bigalow al eens door het plafond met The Hurt Locker.

In haar film, die vanaf volgende week te zien is bij het onlineplatform Disney+, trekt de huisloos geraakte weduwe Fern (actrice Frances McDormand) met haar campertje van tijdelijke baan naar tijdelijke baan, dwars door Amerika.

Onderweg in de woestijn wordt ze opgenomen door een troep bejaarde lotgenoten, die dakloos raakten tijdens de vorige economische crisis. Zhao castte verschillende échte moderne Amerikaanse nomaden uit het boek Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century (Jessica Bruder, 2017), waarop de maatschappijkritische Oscarwinnende film werd gebaseerd.

‘Mensen op aarde zijn van nature goed’, speechte Zhao in het Engels en het Chinees, naar een strofe uit een klassiek Chinees gedicht dat ze ooit als kind las. Hoofdrolspeelster en nu drievoudig Oscarwinnaar Frances McDormand (63), in zwart gewaad, riep het publiek op het onder gloedvol natuurlijk licht gefilmde Nomadland op een ‘zo groot mogelijk scherm’ te gaan zien; juist deze film is gemaakt voor de bioscoop.

Gehusselde beeldjesvolgorde

De Oscar-organisatie had de beeldjesvolgorde flink gehusseld: de topcategorie voor beste regie ging er al vroeg op de avond uit. Ook was besloten dat het gala nu eens moest culmineren met de Oscars voor beste acteur en actrice, die ná de gebruikelijke afsluiter ‘beste film’ werden uitgereikt.

Zo werkte alles toe naar de bekroning van Anthony Hopkins, de 83-jarige meesteracteur die een grootse rol als alzheimerpatiënt neerzet in The Father. Beste hoofdrolspeler Sir Hopkins was alleen niet aanwezig bij de uitreiking of bereikbaar per videoverbinding, waardoor die 93ste Oscar-editie een nogal abrupt einde kende.

De wél aanwezige genodigden van de 93ste editie zaten klaar onder tamelijk hel licht, aan iets uiteen geplaatste tafeltjes met schemerlampjes erop. Iedereen was getest, maar hier en daar was toch nog een mondkapje zichtbaar.

De toon van de avond was gewichtig; verschillende sprekers haakten in op de pandemie-ellende en het racistische politiegeweld in de Verenigde Staten. De filmliedjes-vertolkingen waren verbannen naar het voorprogramma, al was er nog wel een kortstondig optreden van huis-dj Questlove met een twerkende Glenn Close (al voor de achtste keer genomineerd, dit keer voor haar rol in Hillbilly Elegy, wéér geen winst)

Regina King mocht de avond aftrappen als beeldjes-uitreiker, en de actrice en regisseur (van het genomineerde drama One Night in Miami) memoreerde de juryuitspraak in het George Floyd-proces. Als de agent in kwestie níet schuldig was verklaard, had ze haar ‘marcheer-laarzen’ aangetrokken, in plaats van hoge hakken.

De eerste award voor het beste originele script ging naar Emerald Fennell, de 35-jarige Engelse regisseur van Promising Young Woman. Het Hopkins-drama The Father won vervolgens het beste bewerkte script.

Oscarwinnaars Yuh-Jung Youn (beste vrouwelijke bijrol), Daniel Kaluuya (beste mannelijke bijrol) en Frances McDormand (beste vrouwelijke hoofdrol) Beeld AFP
Oscarwinnaars Yuh-Jung Youn (beste vrouwelijke bijrol), Daniel Kaluuya (beste mannelijke bijrol) en Frances McDormand (beste vrouwelijke hoofdrol)Beeld AFP

Koreaans accent

Nadat vorig jaar Bong Joon-Ho’s Parasite de belangrijkste Oscars verzamelde, kende ook deze avond een Koreaans accent. Youn Yuh-jung (73) won de award voor beste vrouwelijke bijrol voor haar spel als sociaal onaangepaste oma het Koreaans-Amerikaanse gezinsdrama Minari.

De mannelijke evenknie ging naar Daniel Kaluuya (32), voor zijn krachtige bijrol als Black Panther-voorman Fred Hampton in het historische drama Judas and the Black Messiah, dat ook won voor beste liedje (Fight for You). Eigenlijk een hoofdrol voor de Engelse acteur, maar de studio dichtte hem meer kans toe in bij-categorie en voerde daartoe campagne, zoals wel vaker geschiedt bij de Oscars.

Het mede door Nederland geproduceerde Bosnische oorlogsdrama Quo Vadis, Aida? won niet. De Oscar voor beste internationale film ging naar Another Round, het Deense drama over vier docenten die afspreken hun dagelijks bestaan voortaan enkel aangeschoten te trotseren, als experiment.

Regisseur Thomas Vinterberg (Festen, Jagten) verwees in zijn aangrijpende speech naar z'n oudste dochter. Zij zou een rol in de film spelen, maar kwam kort voor de opnamen om het leven bij een auto-ongeluk. Ook Another Round (originele titel: Druk) kent een Nederlandse coproducent, het Amsterdamse Topkapi Films.

Beste documentaire

In de categorie beste documentaire koos de Academy voor My Octopus Teacher, waarin een depressieve snorkelaar moed put uit z’n vriendschap met een aandoenlijk achtpotig weekdier. Er was ook eer voor Christopher Nolans Tenet, de eerste blockbuster die vorig jaar zo dapper de bioscoop-virusban trachtte te breken zegevierde in de categorie special effects.

Het tienvoudig genomineerde Mank won in twee categorieën, die voor camera, en production design. Dat er voor David Finchers portret van de legendarische scenarist van Citizen Kane niet meer in bleek te zitten kon geen grote verrassing worden genoemd; ook vooraf gold deze vaakst genomineerde titel níet als de grootste kanshebber.

Darius Marders speelfilmdebuut Sound of Metal, over een plots doof geraakte metaldrummer, won Oscars voor het beste geluid en de beste montage. Die voor beste make-up en beste kostuums gingen naar Ma Rainey’s Black Bottom, een periodedrama naar het gelijknamige toneelstuk over een opnamesessie van onderbetaalde zwarte muzikanten in het Chicago van de jaren twintig. Soul hield de naam van de Disney-en Pixarstudio hoog, en won in de animatie- én filmmuziekcategorie

Live-verbinding met Londen

De prijzen van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences werden uitgereikt in het Union Station te Los Angeles, waar de anderhalvemeter-restricties beter vielen te handhaven dan in het vertrouwde Dolby theater. Ook was er een live-verbinding met een zaal te Londen, waar een afdeling niet ingevlogen genomineerden klaarzat.

De 93ste uitreiking was twee maanden uitgesteld, daar veel van de mogelijk te nomineren films vanwege het virus pas later werden uitgebracht. Anders dan gebruikelijk, hoefden de te nomineren titels ook niet minimaal een week in de theaters te hebben gedraaid.

Net als de afgelopen edities kende de show geen unieke host, maar wel een wisselende variatie aan presentatoren, of uitreikers. De avond verliep ingetogen, al gaf Hollywood wel gehoor aan de oproep van de Academy om niet te sober uit te pakken; de rodeloperloze editie kende wél goudkleurige jurken en dito smokings.

Meer over