Nieuwe generatie designers voelt tijdgeest prima aan

‘Authenticiteit en zingeving gaan een steeds grotere rol spelen in het leven van mensen.’ Dat zegt trendwatcher Susanne Piët in een interview in de nieuwste editie van het designtijdschrift Items....

Jeroen Junte

Ongetwijfeld zal Piët goud vragen voor deze informatie. Maar de jongste generatie vormgevers heeft haar adviezen helemaal niet nodig. Die weten allang dat design een bijdrage kan leveren aan een betere samenleving. En dat goed design emoties losmaakt, en zo een identiteit kan versterken. Althans, dat is de indruk die ontstaat na het bestuderen van de selectie van de beste afstudeerprojecten aan de Nederlandse kunstacademies die iets verderop in Items staat. Het tweemaandelijkse designblad maakt deze selectie traditiegetrouw elk najaar.

Ann De Gersem van de Design Academy in Eindhoven ontwierp een aantal chocoladeproducten geïnspireerd op gesprekken die ze voerde met de diverse autisten die werken op een Belgische chocoladefabriek. Niet alleen zijn deze eetbare producten gebaseerd op de gedachtenwereld van mensen met een geheel eigen kijk op de werkelijkheid (authenticiteit), ook betrekt De Gersem zo gehandicapten meer bij hun werkomgeving (zingeving).

In de categorie ‘veilig van binnen, schitteren van buiten’ zijn het de petten van Eva Nip van de ArtEZ Academie in Arnhem die opvallen. Haar eigentijdse hoofddeksels zijn vervaardigd van flitsende kunststof materialen. Daarbij houden ze niet alleen de oren warm, ook is hun vorm geïnspireerd op petten van gezagsdragers, wat het gevoel van veiligheid versterkt.

Een iets luchtiger variant op het thema feelgood is Desire in sheets, een collectie jurken gemaakt van ouderwetse dekens en maagdelijk witte lakens. Het zijn dromerige ontwerpen van Irene Middelkoop aan de Haagse academie, niet alleen door de associatie met slapen. De stoffen zijn zacht en warm en roepen pas indirect herkenning op. Maar je valt er wel geheid mee op.

Het krachtigste ontwerp uit de Items eindexamenselectie is van Nadine Sterk. Haar lamp Sleeping beauty bestaat uit een breimachine en een grote garenklos. Telkens als het licht aangaat, begint de machine te breien aan een lampenkap. Hoe ouder de lamp wordt, hoe mooier hij er uit gaat zien.

Een product dat zijn waarde pas na lange tijd prijsgeeft, authentieker kan haast niet. Als trendwatcher Susanne Piët ook maar een beetje gelijk heeft met haar voorspelling van ‘authenticiteit en zingeving’, dan komt het wel goed met de nieuwe generatie ontwerpers.

Jeroen Junte

Meer over