Nieuw werk te groot voor museum

Het is een klassieke museale blooper: een kunstenaar krijgt opdracht om een werk te maken, maar bij de presentatie blijkt dat het letterlijk te groot is.

Het werk bestaat uit drie enorme glas-in-loodramen van wereldse (bommen en granaten) en religieuze (Jezus aan het kruis) symbolen. Daarnaast heeft Studio Job voor het museum een metersgroot tafelgerei van roestig staal ontworpen, een verwijzing naar het Laatste Avondmaal. De installatie past niet in zijn geheel door de deur van het Zuiderzeemuseum, dat is gehuisvest in vier grachtenpandjes in Enkhuizen.

‘Een trieste zaak’, zegt Job Smeets van Studio Job. ‘Als scheppend kunstenaar heb ik alle artistieke vrijheid gekregen. Nu is er een praktisch probleem dat het werk niet in het museum past, maar daar is altijd een oplossing voor te vinden. Veel erger was geweest als er nu een werk te zien zou zijn waar ik artistiek niet achter sta.’

Toch zit het Zuiderzeemuseum niet met de handen in het haar, zegt Michael Huijser, de nieuwe directeur, die pas sinds 1 april dit jaar– lang na de aankoop – is aangetreden . ‘Een nieuw speerpunt in ons beleid is presentatie op locatie, en The Gospel wordt onze reizende ambassadeur. Zo was het werk van Studio Job dit jaar te zien op de meubelbeurs in Milaan en op Art Basel. Ook zijn er contacten met vooraanstaande buitenlandse musea die het werk willen exposeren.’

The Gospel blijft onderdeel van de museum collectie, verzekert Huijser. ‘In de toekomst hopen we een aparte tentoonstellingszaal op een buitenlocatie te openen.’

Meer over