Nieuw weekblad voor de ‘360 graden-vrouw’

‘De moderne jonge vrouw’, zegt Hilmar Mulder, ‘is wat mediagebruik betreft niet in een hokje te stoppen. Ze kan de dag beginnen met een kwaliteitskrant als de Volkskrant of nrc.next , maar eenmaal op kantoor ook even op de sites kijken of Pietje en Marietje nog bij elkaar zijn....

Hilmar Mulder, tot voor kort de journalistieke baas van Cosmopolitan , is de hoofdredacteur van het nieuwe blad Grazia dat vandaag voor het eerst in de winkels ligt. Het moet de eerste wekelijkse glossy van Nederland worden, voor de ‘jonge werkende vrouw tussen 25 en 45 jaar’, met ‘de dynamiek van een weekblad’ en met het ‘glanzende papier en de luxe uitstraling’ van een glossy, die normaal gesproken eens per maand verschijnt. En net zo dik ook als die maandbladen? ‘Nee. Er moet natuurlijk wel iets te wensen overblijven voor de volgende week.’

Uitgever Sanoma verwierf de Nederlandse licentie voor Grazia van Mondadori Editore, de grootste uitgever van Italië. Daar bestaat het glamourblad al heel lang. Ruim twee jaar geleden kwam er al een – succesvolle – Britse editie. Het blad wordt gemaakt volgens de sandwichformule: exclusieve mode, veel shopping en ‘inspirerende’ beauty, afgewisseld met real life-verhalen, de laatste wetenswaardigheden uit de wereld van de sterren en het wereldnieuws. Alhoewel met dat wereldnieuws voorzichtig wordt begonnen. ‘Een openingsspread met vier verbrande Grieken in een bos, dat is natuurlijk niet echt een lekkere binnenkomer’, zegt Hilmar Mulder. ‘We gaan dat wereldnieuws wel degelijk brengen, maar we bouwen het langzaam op.’

Grazia begint met een oplage van 220 duizend stuks, en kost voorlopig 1 euro. Mulder: ‘Om de lezer te laten wennen aan het blad. Mijn ervaring – ik ben een grote fan van de Britse Grazia – is dat je na twee keer verslaafd bent. Het is echt your guilty pleasure, iets om lekker naar uit te kijken.’

Het eerste nummer is een modespecial, met onder meer een interview met Marlies Dekkers. Verder een real life-verhaal over een oma van 35 jaar en een column van Jerry Goossens.

Wie gaat er eigenlijk last krijgen in de nu al uitpuilende kiosken, als de wekelijkse glossy een succes wordt?

De roddelbladen, die het vaak toch al moeilijk hebben? ‘Dat weet ik niet’, zegt Mulder. ‘We zijn geen roddelblad, we liggen niet in de bosjes. Wel brengen we celebrity news , dat is wat anders. En als moderne vrouw zeggen die roddelbladen mij niets, ik krijg nooit de neiging er een te kopen. Dus ik weet niet of zij last van ons krijgen.’

De echte glossy’s dan, zoals haar voormalige werkgever Cosmopolitan of Marie Claire? ‘Dat moet blijken. We zijn zelf ook benieuwd waarvandaan onze lezers zullen komen’, zegt Mulder. ‘Maar de Nederlandse tijdschriftenmarkt blijkt flexibel te zijn. Er komen veel nieuwe titels bij, en er verdwijnen er relatief weinig. Als je iets goed doet, vindt het blijkbaar een publiek.’

Wilco Dekker

Meer over