New York zeer lovend over De Materie

New York is gevallen voor Louis Andriessen, en dat geldt zeker voor The New York Times. De krant kwam dinsdag met een lovende recensie over De Materie, het muziekstuk dat zaterdag zijn Amerikaanse première beleefde....

Van onze medewerker Diederik van Hoogstraten

Met De Materie werd Sonic Evolutions: The Louis Andriessen Festival in New York geopend. Tot 15 mei wordt de eclectische carriére van de Nederlandse componist gevierd in het beroemde complex van concertzalen, Lincoln Center.

Waar doorgaans opera's van Puccini en de jazz van Wynton Marsalis klinken, speelden nu het Asko Ensemble en het Schoenberg Ensemble, gedirigeerd door Reinbert de Leeuw. Criticus Anthony Tommasini noemde het stuk uit de jaren tachtig 'monumentaal' en sprak van een 'antisymfonische ultrasymfonie'.

De muziek van Andriessen (64) is vaak minimalistisch genoemd, maar hij noemt zichzelf juist een 'maximalist'. Hoe het ook zij, eenvoudig te beluisteren of doorgronden is zijn werk niet. Voor liefhebbers in muziekstad New York hoeft dat ook niet. De krant Newsday was in een recensie eveneens vol bewondering én verwondering. 'Ik deins terug en raak ontroerd, vrijwel tegelijk', schreef Justin Davidson. 'Heen en weer geslingerd tussen opwinding en ontsteltenis.'

Andriessen en de VS kennen elkaar goed. Hij heeft gedoceerd aan de universiteiten van Yale en Princeton. Zijn muziek is uitgevoerd door de bekenste Amerikaanse gezelschappen. In 2000 ging Writing to Vermeer, de opera die hij met filmmaker Peter Greenaway schreef, in de Amerikaanse première, ook in Lincoln Center.

Tijdens het festival worden ook twee films getoond. Verder neemt Andriessen zelf plaats achter de piano, als hij zangeres Greetje Bijma begeleidt tijdens haar Amerikaanse debuut.

Op 15 mei wordt het restrospectief afgesloten met een relatief nieuwe opera van Andriessen. In 2002 schreef hij La Passione, speciaal voor de Italiaanse sopraan Cristina Zavalloni. Zij zal die zingen met de London Sinfonietta.

Meer over