Netflix gaf dit wonderkind carte blanche

Tot twee keer toe verkocht hij Madison Square Garden uit. Hij schreef een veelgeprezen boek. Netflix gaf hem carte blanche. Wie is het Amerikaans-Indiase wonderkind Aziz Ansari?

Dev, een beginnende acteur in New York, gaat auditie doen. Het is een klein rolletje. Die van taxichauffeur. Als Dev in de wachtruimte komt, zit die vol met mensen die er net zo uitzien als hij: Indiaas. Nadat hij de drie regels tekst van de rol heeft uitgesproken, vraagt de castingdirector: 'Kun je het nog eens doen, en nu met een accent?'

Dat doet Dev liever niet. 'Ik voel me een beetje dom als ik een accent doe.' Maar, werpt de vrouw tegen, Ben Kingsley deed ook een accentje voor de film Gandhi en hij kreeg een Oscar. Dev schudt zijn hoofd en zegt: 'Maar hij kreeg die Oscar niet voor beste Indiase accent.' Bovendien, vervolgt hij, zou het wel raar zijn om Gandhi te spelen en te praten zoals hij nu.

'Ik zou zeggen dat dat ook geldt voor deze taxichauffeur.'

'Euhm, ik zou zeggen dat dat een nogal dubieus argument is.'

'Oké', zegt de vrouw opgewekt. 'Je hoort nog van ons!'

'Waarschijnlijk niet toch?'

'Nee.'

Vertrouwd terrein

Hoewel hij tegenwoordig geen auditie meer hoeft te doen voor kleine rollen, is dit vertrouwd terrein voor Aziz Ansari, de acteur die Dev speelt en tevens de schrijver is van de nieuwe serie Master of None, waarvan alle tien afleveringen vanaf vandaag te zien zijn op Netflix. Hij weet hoe moeilijk het is om als etnisch acteur het in de Amerikaanse showbizz te maken als je niet de stereotiepe Indiase winkelier of Aziatische IT-nerd wil spelen.

De eerstegeneratie Indiase-Amerikaanse Anzari is de afgelopen jaren uitgegroeid tot superster in eigen land. In oktober vorig jaar verkocht hij twee keer Madison Square Garden uit - alleen grote komieken als Eddie Murphy en George Carlin gingen hem voor. Anzari werd bekend als het personage Tom Haverford in de sitcom Parks & Recreation en speelde memorabele rolletjes in de films Funny People, I Love You, Man en Get Him to the Greek.

Na vier succesvolle solovoorstellingen, tekende Anzari een deal voor 3,5 miljoen dollar bij uitgever Penguin om een boek te schrijven over daten in het internettijdperk. Met socioloog Eric Klinenberg interviewde hij honderden mensen en verzamelde recent onderzoek. Het boek Modern Romance kwam uit in juni en kreeg lovende kritieken. Of, zoals Jon Stewart in The Daily Show zei: 'De meeste comedians schrijven hun show op en doen er een kaft omheen, maar dit is een echt boek!'

(Artikel gaat verder na de videoclip)

Aziz Ansari, voor de screening van Aziz Ansari: Live at Madison Square Garden. Beeld afp
Aziz Ansari, voor de screening van Aziz Ansari: Live at Madison Square Garden.Beeld afp

Vrijbrief van netflix

Als Anzari nog niet salonfähig was, werd hij het daarna wel. En nu heeft hij een vrijbrief van Netflix gekregen. Op het eerste gezicht lijkt Master of None een serie zoals we er al meer van kennen: over het wereldje van jonge verwende worstelende creatievelingen in New York. In wezen is het een combinatie van Girls, waarin Hannah Horvath het als schrijfster probeert te maken, en Louie, waarin Louis C.K. worstelt als comedian en gescheiden vader.

Maar waar die series verweten wordt vooral het blanke perspectief te belichten, vult Anzari dat met Master of None haast terloops, maar zeer effectief aan met een andere belevingswereld: die van moderne, stadse mensen met een kleur. Devs vriendengroep bestaat uit Brian, een Aziatische acteur, Denise, een zwarte lesbienne en Arnold, de excuusblanke van de serie.

Hoewel de verhalen gaan over de generatie dertigers met typische eerstewereldproplemen, zoals de ongemakken van internetdaten, het opvoeden van andermans kinderen, een overschot aan blockbusters en wat de hipste club van het moment is, wordt dit op een niet-schreeuwerige wijze aangelengd met verhalen over immigrantenouders, blanke acteurs die Indiase rollen spelen (zoals in Short Circuit of The Social Network) of een filmbons die een discriminerende grap maakt via de mail.

Langzame arthousesfeer

Zo is er een aflevering waarin Dev en Brian realiseren dat ze nooit gevraagd hebben hoe hun beider ouders ooit naar Amerika zijn gekomen en daar vervolgens een speciaal dinertje voor organiseren om hen te bedanken, wat uitloopt op een tamelijk ongemakkelijke aangelegenheid (overigens erg geestig gespeeld door Anzari's werkelijke ouders).

Master of None heeft een prettig langzame arthousesfeer, met lange dialogen die erg naturel zijn geschreven. De teksten hebben geen punchlines, maar zijn ongemakkelijke gesprekken, uit een licht-absurdistisch leven gegrepen. Anzari heeft zich vooral laten inspireren door het werk van Woody Allen en Richard Linklater, de regisseur van Boyhood en de Before Sunrise-trilogie, films die bijna uitsluitend uit lange gesprekken bestaan.

Het seizoen vormt losjes een geheel, maar de afleveringen staan ook op zichzelf. In de stijl van Louie zijn er een paar afleveringen die uit de toon vallen en een eigen filmisch karakter hebben, zoals de 24 uur durende date die Dev heeft in Nashville en waar bijna niets noemenswaardigs gebeurt behalve dat twee mensen elkaar op een ongebruikelijke plek beter leren kennen en grappige gesprekken voeren.

De Amerikaanse filmpers is vast lovend. 'Als je al plannen hebt gemaakt voor dit weekend, kan je die maar beter afzeggen', schreef criticus Brian Tallerico op rogerebert.com. Geen verkeerd advies.

Meer over