INTERVIEW

Nederwiet, de serie

Gek van tv-series zijn ze, allebei. Met Hollands Hoop, dat dit weekeinde begint, spiegelen de makers zich aan Breaking Bad, maar dan wel op Nederlandse schaal.

Franky Ribbens en Dana Nechushtan, de makers van de nieuwe tv-dramaserie Hollands Hoop. Beeld Cigdem Yuksel
Franky Ribbens en Dana Nechushtan, de makers van de nieuwe tv-dramaserie Hollands Hoop.Beeld Cigdem Yuksel

Toen ze de speelfilm Nachtrit (2006) maakten, vlogen de laptops door de kamer. Voor de nieuwe serie Hollands Hoop (vanaf zaterdag op NPO 2) hielden regisseur Dana Nechushtan (43) en scenarist Franky Ribbens (44) - getrouwd, twee kinderen - zich in. ­Nechushtan: 'Nu vechten we verbaal.'

Ribbens: 'Het is te duur anders. En ik ben te gehecht aan spullen om ze telkens kapot te gooien.'
Nechushtan: 'Heel vaak gaat het mis tussen regisseurs en scenaristen. Dat is gewoon een ingewikkelde relatie. Maar ook een heel mooie. Ik ben blij dat mijn man toevallig ook mijn schrijver is.'

Geheel toevallig is dat niet. Ze leerden elkaar in 1995 kennen bij de casting voor de serie 20 plus, die ­Nechushtan regisseerde. Het was ­Ribbens' eerste rol, zij vond hem achter de bar op het Leidseplein. Na een aantal rollen schreef Ribbens een script. 'Het heette De B-acteur', zegt Nechushtan. 'Want dat was hijzelf, ­­
B-acteur.'
Ribbens: 'Dat mag ík alleen zeggen...'
Nechushtan, lachend: 'Sorry.'
Ribbens: 'Ja, ik was dus B-acteur. Ik speelde elke keer de bad guy. Dat script was mijn afrekening met mijn verleden.'
Nechushtan: 'En ik dacht: shit, ik kan niet beoordelen of het goed is. Ik sta er te dicht op. Toen hebben we het laten lezen aan Robert Alberdingk Thijm, een bevriende scenarioschrijver. Gelukkig vond hij het goed.'

Ze zijn een leuk duo om te zien: hij een kale man van 2 meter, zij net ­
1.60 meter en lang haar. Samen maakten ze de film Nachtrit over een taxioorlog. En Ribbens schreef zes afleveringen van KRO-serie Penoza. In beide producties kon hij de verhalen van de onderwereld kwijt die hij had opgedaan in het nachtleven.

Maar Nechushtan en Ribbens ­waren nog niet klaar met misdaadfilms. Althans, wel in de stad, maar niet in de polder. Zo ontstond het idee voor Hollands Hoop, een verhaal over een introverte forensisch psychiater (gespeeld door Marcel Hensema) die een wietplantage in Noordoost-Groningen erft: het landgoed heet Hollands Hoop, net als de wietsoort.

Een brave burgerman met een gezin, die - zo mogen we vermoeden - een keiharde drugsdealer wordt. Dat doet natuurlijk denken aan ­Breaking Bad, de gelauwerde serie over Walter White, scheikundeleraar annex crackdealer. Maar Hollands Hoop lijkt ook op de tragikomische criminaliteit in de provincie van Fargo, de Coen-film uit 1996 die dit jaar ook tot serie werd bewerkt. De leader van Hollands Hoop heeft veel weg van de bekroonde HBO-serie True Detective met Matthew ­McConaughey en Woody Harrelson.
http://youtu.be/By35MBFKtRs

'Wij zijn echte seriefanaten', zegt ­Nechushtan. 'Onze eerste verslaving was 24. We gingen hélemaal uit ons dak. Een soort heroïne zat daarin. We keken elke zondag op BBC. Die 'boem, boem, boem' elke keer aan het einde van een aflevering - o, man, daar is de liefde voor series begonnen.'
Ribbens: 'En bij The Sopranos natuurlijk. Toen wilde ik echt hele weekenden blijven kijken. Tony Soprano werd mijn rolmodel. Het veranderde mijn gedrag zelfs. Bij Californication had ik dat ook, nadat ik een heel seizoen in twee dagen had gekeken.'

Denken jullie als je zo'n serie kijkt: dit moeten wij ook doen?
Nechushtan: 'Nee, nee, het inspireert. Wat slim gedaan, denk ik dan.'

De eerste scène van Hollands Hoop doet ook erg denken aan Breaking Bad: een flashforward die spanning creëert, je weet al dat het zal misgaan.

Ribbens: 'Het is een raamvertelling, en Breaking Bad heeft die constructie niet uitgevonden. Maar ik vond het daar wel goed werken. Ik vind het ook geen enkel probleem de link te leggen tussen Hollands Hoop en Breaking Bad. Sterker nog: prima als mensen die vergelijking trekken en ze daardoor gaan kijken. Dan zien ze dat het iets heel anders is, met een eigen toon. Hollands Hoop gaat over het typisch Nederlandse polderen, het gedoogbeleid. Wat is het gevolg van alles met compromissen oplossen? Een middenweg. Een mooi gegeven om terug te voeren op één man. Hoofdpersoon Fokke Augustinus is het vleesgeworden poldermodel.'

Nechushtan: 'Maar als maker zit je er wel mee. Moet ik de structuur veranderen omdat Breaking Bad het ook heeft? Nee, want het werkt gewoon goed.'

Jullie begonnen ruim vijf jaar geleden al aan deze serie. Doet het dan pijn te zien dat Breaking Bad zo groot wordt?
Nechushtan: 'Juist niet. Door die populariteit konden we beter uitleggen wat we wilden doen. Eerder begrepen mensen dat helemaal niet.'
Ribbens: 'Bij de eerste pitch keken er nog niet veel mensen naar Breaking Bad, zeker in Nederland niet. Toen zeiden we: 'Fargo in de polder.' Het lijkt ook op de toon van Adam's Apples,
Flickering Lights en The Green Butchers, een Deense trilogie. Zulke referentiepunten zijn prettig, voor jezelf en voor anderen. Als eerbetoon hebben we trouwens wel een paar knipogen aan Breaking Bad erin verwerkt.'
Nechushtan: 'We hebben bijvoorbeeld witte onderbroeken, van die slips die Walter White ook draagt.'
Ribbens: 'Je moet er niet autistisch over doen. Het is oké om geïnspireerd te raken door ander drama.'

Om de beelden te maken van de wietplantage werden hennepplanten gebruikt, omdat echte wietplanten niet toegestaan waren. Maar voor de close-ups waren die wel degelijk nodig. Dat is uitgezet bij de crew: eenieder die wilde, mocht vijf planten thuis kweken, de gedoogde hoeveelheid. Pas toen de planten werden vervoerd en samengebracht, braken de crewleden - geheel vrijwillig - de wet. Ribbens: 'Het was een militaire operatie.'

Wat is er met die wiet gebeurd?
Ribbens: 'Opgerookt. Alles.'
Nechushtan: 'Haha, nee, dat is echt niet zo. Die is vernietigd.'
Ribbens: 'Ja, schrijf dat maar op. Vernietigd.' Nechushtan schaterlacht. ­Ribbens: 'En al het geld dat ermee werd verdiend, is ook vernietigd.'
Nechushtan lacht nog harder. 'En tegen de figuranten zeiden we: 'Nee hoor, dat is allemaal nep'.'
Ribbens: 'Op een gegeven moment zat de hele crew die wiet te knippen in het zonnetje. Vuurkorf aan. Gitaartje erbij. We voelden ons net een drugskartel in Mexico.'

Hollands Hoop, NPO 2, 27/9, 21.05 uur, VARA/VPRO/NTR. De serie gaat vrijdag in première op het Nederlands Filmfestival. Filmfestival.nl

Contrasten

Scenarist Franky Ribbens zette de personages van Hollands Hoop in een schema tegenover elkaar, zodat ze extra contrasteerden. Een vader (Marcel Hensema) die niet kan communiceren met de mensen die dicht bij hem staan, terwijl hij als psychiater wel bij een gevaarlijke gek in zijn hoofd kan kijken. Een moeder (Kim van Kooten) die op zoek is naar spiritualiteit en liefde, en die juist wil communiceren. Een rebelse puberzoon (Martijn Lakemeijer) die zijn vader een watje vindt. Ribbens: 'Dat botst zo sterk met elkaar dat je als schrijver elk onderwerp erop kunt loslaten.'

Stills uit de serie Beeld -
Stills uit de serieBeeld -
null Beeld -
Beeld -
null Beeld -
Beeld -
null Beeld -
Beeld -
Meer over