Nederlands filiaal MySpace richt vizier op popcultuur

Op de Nederlandse site van MySpace is veel aandacht voor pop. ‘We voeren een muziekredactioneel beleid.’..

Van onze medewerker Gijsbert Kamer

De van oorsprong Amerikaanse communitysite MySpace krijgt steeds meer filialen: in 23 landen waaronder 14 Europese, bestaat een nationale versie. Verantwoordelijk voor nl.myspace.com, vorige week feestelijk geïntroduceerd in de Amsterdamse Melkweg, is Hoite Pelkamp. Popmuziek is prominent vertegenwoordigd.

Pelkamp: ‘MySpace is internationaal groot geworden dankzij muziek, en hoewel het niet de enige pijler is, denk ik wel dat we daarmee veel extra bezoekers kunnen genereren.’ Dat zal voor de Amerikaanse moeder goed uitkomen, want die kleine vijfhonderdduizend Nederlandse leden steken vooralsnog schril af tegen de tweehonderd miljoen internationaal geregistreerden.

Anders dan het bij Nederlandse jongeren populaire Hyves, wil het Nederlandse MySpace zich specifiek op de popcultuur richten. Pelkamp: ‘We voeren een muziekredactioneel beleid. Vorige week zetten we beelden van een kleedkamerconcert van Voicst op de voorpagina, en lieten we Shane Shu zien, een act die ik op Noorderslag zag en waarvan ik veel verwacht.’

Deze week kunnen bezoekers het nog te verschijnen album van Simple Plan helemaal op de site beluisteren, in overleg met de platenmaatschappij. Pelkamp: ‘We zoeken de samenwerking met grote en kleine platenmaatschappijen, en krijgen ook veel aangeboden. Maar wij voeren zelf onze redactie en kijken of iets past bij onze doelgroep.’ Die mag wel wat jonger zijn dan de 25- tot 34-jarigen waar MySpace in Nederland nu nog het best bij scoort. ‘We richten ons ook weer niet exclusief tot de liefhebber van alternatieve pop. Voor indierock geldt VPRO’s 3VOOR12 als autoriteit, wij zoeken het ook bij andere muziek voor de iets jongere muziekliefhebbers.’

Zo zal vanaf 7 maart ook een speciaal ‘urban’ programma worden uitgezonden: delowdown. Hierop staan allerhande tips en concertinformatie over hiphop, r & b en aanverwante zwarte muziek. Wie het ‘profiel’ bezoekt en vriendjes wordt met delowdown maakt ook kans op gratis exclusieve shows.

Want, zo zegt Pelkamp: ‘MySpace is zich ook steeds meer gaan toespitsten op offline-activiteiten. De zogeheten secret shows hebben in Engeland al naam gemaakt.’

Van Smashing Pumpkins tot lokale grootheden worden door MySpace concerten georganiseerd waar alleen ‘vrienden van secret shows’ zich gratis voor kunnen aanmelden. Eind maart organiseert Pelkamp de eerste hier, maar namen noemt hij nog niet. ‘Meld je maar aan bij het speciale profiel.’

Met gratis nieuwe muziek en optredens kan de website een grote rol spelen in de popularisering van bands en artiesten, voordat andere media ze hebben opgepikt. Artiesten als Arctic Monkeys en Lily Allen hebben veel aan MySpace gehad. Maar, zo zegt Pelkamp, ‘zo’n grote internationale community is veel moeilijker werkbaar. Door een sterke landelijke vestiging kun je ook de ogen van het buitenland makkelijk op je gericht krijgen. Concertboekers en platenmaatschappijen kunnen snel zien wat er bij ons leeft.’

Zo kan dit nieuwe MySpace-filiaal ook wat betekenen voor de Nederlandse popmuziek. Pelkamp: ‘Pete Philly & Perquisite hebben bijvoorbeeld mede dankzij MySpace een Duitse tournee kunnen doen.’

Meer over