Design

Na BMW, Mini en Volkswagen kiezen ook Renault en Peugeot een logo dat schreeuwt: ik ben ‘jong’, ‘digitaal’ en ‘elektrisch’

In navolging van andere fameuze automerken sleutelen ook Peugeot en Renault aan hun logo’s. Kort achter elkaar kwamen deze maand beide Franse auto’s met een gerestyled logo, dat zich meer in het platte vlak manifesteert, waardoor het beter werkt op digitale media. Het is ook een voorschotje op de toekomst van het elektrische rijden.

Het oude logo van Peugeot Beeld Peugeot
Het oude logo van PeugeotBeeld Peugeot
Het nieuwe logo van Peugeot Beeld Peugeot
Het nieuwe logo van PeugeotBeeld Peugeot

Peugeot presenteerde een brullende leeuwenkop in een schild, als opvolger van een compleet leeuwtje staand op zijn achterpoten, dat sinds eind jaren zeventig in verschillende gedaantes op de de Franse auto prijkt. De oude leeuw ligt als een 3D-object op de grill van de motor. De nieuwe is, net als het hertekende ruitvormige logo van Renault, naar een tweedimensionale wereld teruggebonjourd.

Het Renault-logo uit 1992, opgefrist in 2015 Beeld Renault
Het Renault-logo uit 1992, opgefrist in 2015Beeld Renault
Het nieuwe logo van Renault Beeld Renault
Het nieuwe logo van RenaultBeeld Renault

Daarmee lopen ze in de pas met BMW, Volkswagen, Toyota, Nissan, Rolls Royce en Mini. Die hebben allemaal hun logo aangepast aan digitale dragers, waar het logo 2D en transparant moet zijn om het goed te doen in animaties en op sociale media. Bovendien sturen de automerken aan op een nieuw imago: weg bewegen van de verbrandingsmotor, opschuiven richting elektrische aandrijving. Bij die nieuwe tijd past een schoon en technisch profiel beter dan koketteren met je pk’s. Peugeot heeft beloofd dat alle modellen vanaf 2025 ook in elektrische uitvoering leverbaar zijn.

Links het nieuwe logo van Volkswagen, rechts het oude  logo. Beeld Volkswagen
Links het nieuwe logo van Volkswagen, rechts het oude logo.Beeld Volkswagen
Links het nieuwe logo van Mini, rechts het oude logo. Beeld Mini
Links het nieuwe logo van Mini, rechts het oude logo.Beeld Mini
Links het nieuwe logo van Citroën, rechts het oude logo. Beeld Citroën
Links het nieuwe logo van Citroën, rechts het oude logo.Beeld Citroën

Dieren

Dieren als logo zijn populair in de autobranche. ‘Je ziet dat Peugeot met die leeuwenkop duidelijk teruggrijpt op zijn eigen erfgoed’, zegt Peter van den Hoogen, designer en uitgever van het onregelmatig verschijnende automagazine Limozine. ‘De kop zelf is gemoderniseerd, maar het schildje om het logo is een klassiek heraldisch element. Voor merken als Peugeot is authenticiteit cruciaal. Het laat zien: dit is een merk met geschiedenis, niet een of andere Chinese nieuwkomer.’

Omar Kbiri, oprichter van het jonge bureau Maak voor ‘new era marketing’, ziet echter nog wel een groot probleem bij die historische verwijzing: ‘De technologische slag die de auto-industrie moet maken is enorm. Dat gaat veel verder dan elektrisch rijden.’

De nieuwe Peugeot-campagne Lions of our time richt zich op een jonge doelgroep: In het bijbehorende filmpje sporten twintigers en dertigers, chillen ze onderwater in het zwembad of spelen triktrak, waarbij het opvallend is dat de auto zelf louter terloops en gefragmenteerd in beeld komt. Het ademt vooral lifestyle, wat door Peugeot wordt onderstreep met hun plannen voor een eigen kleding- en tassenlijn. Allemaal bedoeld om een ‘inventief en begeerlijk premiummerk’ neer te zetten.

Halfslachtig

Kbiri ziet in de campagne van Peugeot, maar ook andere automerken, een halfslachtige poging om een jonge generatie voor zich te winnen. ‘Voor twintigers en dertigers spelen veel grote issues, met het klimaat als een van de belangrijkste. Als ze moeten beslissen waaraan ze hun geld uitgeven, helpt het niet als ze worden doodgegooid met campagnes vol vrijblijvende beelden en teksten over een betere wereld. Lions of our time, hoe dan? VW heeft nu als motto: Digital first. No Filter. ‘No filter’, serieus, van een merk waaraan dieselgate kleeft?’

Voor zijn generatie, zegt de 36-jarige Kbiri, is de auto eerder een lastig ding dan een statussymbool. ‘Die groep overtuig je niet met gelikt design, hippe twintigers in een reclamefilmpje of een slogan als die van Renault: Renaulution, dat is een heel slecht idee. De nieuwe auto, zeker als hij straks grotendeels autonoom rijdt, gaat over de betrouwbaarheid van de software. Ik zit straks liever in een auto die Apple heet dan in een Opel.’

Over de vorige week aangekondigde restyling van het diamantvormige logo van Renault is ontwerper Van den Hoogen positief: ‘Een krachtig, simpel, energiek en herkenbaar grafisch symbool. De geraffineerd in elkaar grijpende constructie roept bij mij associaties op met elektrische geleiding en daarom past bij het elektrische rijden.’ En hoewel het modern is, is er ook visueel verwantschap met het oude dynamische logo . ‘Dat is een prachtig ontwerp van de Op-artkunstenaar Victor Vasarely uit de jaren zeventig. Heel goed dat die verwijzing erin zit.’

Dieren

Jaguar heeft de jaguar, Porsche en Ferrari hebben een paard, Peugeot een leeuw, al meer dan een eeuw lang. ‘Een dier straalt kracht uit en is gracieus. Het past goed bij automerken’, zegt Peter van den Hoogen van automagazine Limozine. Dieren komen ook terug in autotypen als Ford Mustang, Chevrolet Corvette Stingray en de AC Cobra. Daarnaast doen traditioneel ook vleugels het ook goed als beeldmerk: Mini Cooper, Aston Martin, Chrysler.

Meer over