Muzikaal is Jan van Maanen sterk, zijn conferences zijn ongrijpbaar

De onconventionele cabaretier Jan van Maanen is terug met een deels geslaagde show. Vooral zijn liedkunst imponeert. De conferences zijn minder.

Joris Henquet
null Beeld Reinier de Wit
Beeld Reinier de Wit

Hij is eigenlijk geen cabaretier, maar orkestdirigent. Jan van Maanen zegt dat hij cabaret is gaan doen omdat daarmee meer te verdienen valt. Het verklaart zijn atypische cabaretstijl, waarbij vooral het hoge muzikale niveau opvalt. Zo gauw Van Maanen achter de vleugel plaatsneemt, klinken er weelderige melodieën die mooi samengaan met zijn volle zangstem met klassiek timbre. Zoals in het lied Zomeravondconcert, waarin Van Maanen een verliefd stel in het Concertgebouw beschrijft en hij in de compositie talloze muzikale versieringen verwerkt. Het doet denken aan hoe Annie M.G. Schmidt en haar componist Harry Bannink hun muzikale verhalen vertelden.

Het was de laatste jaren stil rond Jan van Maanen (40), die in 2010 het Amsterdams Kleinkunst Festival won en werd getypeerd als 'retrocabaretier', omdat hij cabaret maakt in de stijl van vroegere helden als Toon Hermans en Wim Sonneveld. Om gezondsheidsredenen kon Van Maanen een periode niet optreden, maar nu is hij terug met Voor alles, waarin hij doorgaat op de ingeslagen weg. Dit keer niet alleen, maar met assistent Vivianne van den Boom, die chaos op het toneel creëert en Van Maanen overeind helpt als hij is weggezakt in zijn Fatboy.

De voorstelling doet rommelig aan, maar misschien is dat juist de bedoeling. Zoals je wel vaker moet gissen naar Van Maanens precieze bedoelingen: zijn grappen zijn soms zo opzettelijk flauw (een Utrechts typetje dat woordspelingen maakt) dat je even niet meer weet hoeveel lagen ironie je moet tellen. Het maakt Voor alles tot een ongrijpbare, niet volledig geslaagde, maar wel intrigerende show.

undefined

Voor alles (cabaret)

Door: Jan van Maanen.
Assistentie: Vivianne van den Boom
8/2, Theater Bellevue, Amsterdam
Tournee t/m 8/4.

Meer over