Museum in Düsseldorf poogt Beuys te behouden

De Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen in Düsseldorf dreigt een grote collectie werken van Joseph Beuys af te moeten staan aan de erfgenamen van de voormalige eigenaar....

Van onze verslaggeefster

Terwijl in het oosten van Duitsland kunstcollecties aan heel andere gevaren zijn blootgesteld, probeert de Kunstsammlung nu financiële middelen te vinden om de Beuyswerken voor het museum te behouden. Het gaat om tekeningen, aquarellen, collages en sculpturen als Nasse Wäsche Jungfrau I en Kopf Brust Unterleib der Magd Joseph Beuys uit de jaren 1944 tot en met 1985.

'De collectie van Ulbricht vormt een perfecte aanvulling op de werken van Beuys in onze eigen collectie', aldus een woordvoerster van het museum. De Kunstsammlung bevat zelf enkele grote werken van Beuys, waaronder zijn laatste grote installatie Palazzo Regale uit 1985.

Hoeveel geld er nodig is om de 58 werken aan te schaffen, wil het museum niet kwijt. 'Getallen worden niet genoemd', zegt de woordvoerster. Maar ze hoopt dat ondanks de economische problemen waarmee alle deelstaten te kampen hebben, er toch een financiering mogelijk is, zodat de collectie niet verspreid raakt en ook voor het publiek toegankelijk blijft. En de tijd dringt, want de officiële leentermijn is al verstreken.

'Hoogwater-

tentoonstelling'

in Albertinum

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

Wie een beeld wil krijgen van de snelst ingerichte tentoonstelling kan tot en met zondag gratis in het Albertinum in Dresden terecht. Het vroegere Zeughaus, waarin vier musea gevestigd zijn, heeft van de nood een deugd gemaakt.

Voordat het hoogwater vorige week de stad bereikte, zijn 11 duizend werken uit de Skulpturensammlung en 650 schilderijen van de Galerie Neue Meister inderhaast naar hogere etages gedragen en daar in de Antiekenzaal schlecht und recht tussen de Egyptische, Griekse en Romeinse kunst neergezet.

Sinds gisterochtend kunnen bezoekers 'deze unieke aanblik in de geschiedenis van de Skulpturensammlung' zelf in ogenschouw nemen bij een rondleiding van de Antikenhalle, naar het Grüne Gewölbe en de Galerie Neue Meister.

Op een persconferentie maakte Martin Roth, algemeen directeur van de Dresdner musea bekend dat de kunstwerken nagenoeg gespaard gebleven zijn. 'Er is geen ernstige schade, de kostbare objecten zijn niet natgeworden', aldus Roth.

De gebouwen zelf hebben wel aanzienlijke schade opgelopen, al kon Roth nog geen schatting geven van de omvang ervan. Vooral de hoogwaardige technische apparatuur in de kelderdepots is compleet verwoest, wat volgens Roth tot de conclusie zou moeten leiden dat de depots voortaan in hoger gelegen gebieden gevestigd moeten worden.

Meer over