Mojo sluit deal met RTL radio

Concertorganisator Mojo gaat intensief samenwerken met de twee radiostations van RTL Nederland: Yorin FM en RTL FM. De zenders hebben de eerste audiorechten op vrijwel alle popconcerten die Mojo organiseert....

Van onze verslaggevers Maud Effting Gijsbert Kamer

In ruil daarvoor zal RTL Nederland (RTL 4, RTL 5, Yorin) op radio en televisie reclame maken voor de concerten van Mojo. De samenwerking duurt drie jaar.

Mojo verbindt zich hiermee voor het eerst structureel aan één marktpartij in het medialandschap. RTL Nederland kan bij elk concert als eerste zeggen of ze zich daaraan wil binden. Bestaande afspraken van Mojo met publieke omroepen zoals NPS en VPRO over evenementen als North Sea Jazz Festival, Pinkpop en Lowlands worden echter niet opengebroken. 'Daar gaan we niet in zitten stoken', zegt Arthur Weijers, radiodirecteur van RTL Nederland. Hij wil wel nieuwe muziekevenementen samen met Mojo gaan ontwikkelen, waaronder een concertreeks rondom het radioprogramma Stenders Vroeg Op.

Door de samenwerking zal Mojo ook voor het eerst uitgebreid reclame maken voor zijn popconcerten op tv. 'Televisiespots zijn erg duur', aldus een woordvoerder van Mojo. Hij verwacht dat RTL Nederland zich vooral wil binden aan grote artiesten. 'De publieke radiozenders zullen gewoon kleine concerten kunnen blijven opnemen.'

RTL Nederland hoopt dat het imago van de artiesten af zal stralen op zijn zenders. 'Wij willen ons associëren met de artiesten', zegt Weijers. 'Lenny Kravitz past bijvoorbeeld heel goed bij Yorin FM, terwijl Lionel Richie en Oleta Adams meer bij RTL FM horen.' RTL Nederland hoopt zo ook meer luisteraars te trekken; de marktaandelen van Yorin FM en RTL FM zijn relatief klein.

Hoe groter de artiest, hoe groter de inspanningen, zegt Weijers. 'Als U2 komt, maken wij een marketingplan rondom het concert. Daar investeren we in. We bedenken acties, geven kaarten weg, houden interviews met de sterren. Het liefst betrekken we de platenmaatschappij er ook nog bij.'

Meer over