Mojo is niet bang voor dove U2-bezoeker

Nu een bezoeker na een concert van U2 in Marseille goeddeels doof is geworden en de organisator hem zeventigduizend gulden schadevergoeding moet betalen, is de grootste concertpromotor in Nederland, Mojo, helemáál niet bang dat hem hetzelfde zal overkomen....

'Het is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt', zegt Mojo-baas Leon Ramakers. 'Je weet: een popconcert is hard.' In 1968 was het al een takkeherrie. Dat zal zo blijven.'

Het geluidsslachtoffer in Marseille was zelf over een hek voor het podium geklommen en voor de luidsprekers gaan staan. Toch moest de promotor stevig over de brug komen. Daarmee zijn de 'Amerikaanse toestanden' waar Europese concertorganisatoren nooit last van hadden ineens akelig dichtbij gekomen.

Ramakers is niet verontrust. 'Al vraag je het me honderd keer.' Hij roept wat concertpromotors altijd al hebben geroepen: 'Als iemand bang is om doof te worden van een popconcert moet hij niet gaan.' En van advocaat Edith van Ruitenbeek van advocatenkantoor Meijer heeft hij nooit gehoord, zegt hij.

Van Ruitenbeek doet in opdracht van 'een aantal grote concertorganisators' in Nederland onderzoek naar de juridische consequenties van het Franse vonnis. Over haar cliënten wil ze niets kwijt. Wel dit: 'We werken samen met Mojo.'

Ze weet nog niet hoe het vonnis in Marseille tot stand is gekomen, en of Nederlandse organisators alvast een extra potje moeten instellen voor het uitkeren van schadevergoedingen. Maar de zaak is volgens haar uniek in Europa en onderzoek naar het risico van aansprakelijkheid is van belang. 'Het Franse recht verschilt immers niet veel van het Nederlandse.'

Maar naast Ramakers maakt ook Jan Smeets, organisator van Pinkpop, zich niet druk. Hij wil eerst weten hoe die uitspraak tot stand is gekomen en wie die rechter is, want dadelijk blijkt hij een man van tachtig jaar wiens zoon ooit tijdens een popconcert zijn eerste stickie rookte. En dan nóg: 'Wij sluiten aansprakelijkheid voor enig letsel of materiële schade uit. Lees de achterkant van het toegangskaartje maar na.'

Meer over