SerierecensieMocro Maffia seizoen 3

Mocro Maffia heeft weer genoeg materiaal voor een boeiend derde seizoen ★★★★☆

Ook in het derde seizoen zal weer jong acteertalent opduiken.

Marouane Meftah als Komtgoed in Mocro Maffia. Beeld
Marouane Meftah als Komtgoed in Mocro Maffia.

Afgelopen zomer werden in het Brabantse Wouwse Plantage zeven zeecontainers gevonden die gezien de inrichting werden gebruikt als gevangenis en martelkamer. Ze waren geluidsdicht gemaakt en bevatten gereedschap en een aan de vloer vastgeschroefde tandartsstoel. In afgetapte chatgesprekken werd deze opstelling de ‘behandelkamer’ genoemd, en kwamen er opmerkingen voorbij als: ‘Als ik hem op de stoel heb, gaat er meer komen.’ Wat we maar willen zeggen: wie Mocro Maffia, waarvan deze week het derde seizoen is begonnen, misschien te gewelddadig zou vinden, heeft het laatste nieuws over de nieuwste generaties drugscriminelen niet meegekregen. De makers van de serie volgen het nieuws wél, gezien de tandartsstoel die in de jongste trailer opduikt.

Mocro Maffia haalde afgelopen jaar de serie-toptien van de Volkskrant, als de beste Nederlandse dramaserie van het moment. Wij schreven eerder dat vooral in het tweede seizoen Mocro Maffia zijn draai had gevonden, waarbij het alledaagse en het criminele leven van de hoofdpersonen voortdurend door elkaar loopt, met vaak dramatische consequenties voor de onschuldigen in het verhaal.

In de eerste scène van het derde seizoen zien we hoe een plofkraak uit de hand loopt door de slechte dosering van de explosieven. Een van de daders heeft een stuk staal uit zijn been steken. Laat hem dat nou ontzettend slecht uitkomen: ‘Ik heb binnenkort een zaalvoetbalwedstrijd.’ Maar goed, ‘we connecten bij het pleintje’, en dan zien ze wel weer verder. De twee jonge criminelen laveren nog tussen plofkraken en zaalvoetbalwedstrijden, in de hoop dat ze ooit rijp zijn voor het grote werk. Maar ook het grote werk verbergt zich achter facades, à la het waste management consultancy van Tony Soprano.

Mocro Maffia, seizoen 3, aflevering 1

★★★★☆

Een serie van Achmed Akkabi.

Met Achmed Akkabi, Nasrdin Dchar, Bilal Wahib, Pierre Bokma.

Te zien op Videoland (elke vrijdag een nieuwe aflevering).

In de eerste aflevering zien we hoe een vakantiepark, een café en een schoonheidssalon de drugssmokkeloperaties achter de schermen moet verbergen. Onze bende is aan het opschalen en in een door Bobby Boermans met veel vaart en spanning geregisseerde operatie zien we hoe de bende en justitie tegelijk bezig zijn met twee grootschalige operaties. Met behulp van een corrupte douanebeambte moet 1000 kilo cocaïne door de haven worden gesmokkeld, in de gaten gehouden door een bendelid met een rits computerschermen in een doorsnee vakantieparkhuisje. Tegelijk slaat justitie ‘een grote slag’ met de inbeslagname van computerservers op IJsland, waarvan de dringende vraag is of het ‘onze fokking servers’ zijn. Genoeg materiaal voor een boeiend seizoen, met als bonus dat we nu af en toe een close-up van de doordringende blik van de openbaar aanklager erbij krijgen, gespeeld door Pierre Bokma.

Ook in het derde seizoen zal weer jong acteertalent opduiken, zoals Oussama Ahammoud in de eerste seizoenen. Als een bruggetje tussen de dramatische gebeurtenissen aan het slot van het tweede en dit nieuwe seizoen hebben de makers een extra miniserie van ultrakorte afleveringen gemaakt over het personage Komtgoed (Marouane Meftah), een jongen die thuis geen aansluiting meer heeft, op straat terechtkomt en uiteindelijk in een pleeggezin belandt. In die korte schetsen laat Meftah zien dat het met zijn intensiteit en uitstraling wel goed zit.

Debutant Marouane Meftah (16) uit Mocro Maffia: ‘Ik kom uit Amstelveen, dat is helemaal niet straat’
Na een rolletje als figurant mocht Marouane Meftah (16) ineens aantreden als volwaardig castlid van het derde seizoen van Mocro Maffia én hij speelt een hoofdrol in de film Captain Nova. De Volkskrant sprak de tieneracteur over zijn onverwachte debuut.