FilmrecensieBliss

Mike Cahill wil Grote Vragen stellen over geluk, maar Bliss wordt nooit meer dan platte filosofie voor dummies ★☆☆☆☆

De personages van Owen Wilson en Salma Hayek worden nergens echte mensen.

null Beeld

Zo’n jongen tref je als twintiger weleens op een feestje. Eentje die nét The Matrix heeft gezien en over Plato heeft gehoord. Eentje die jou met ogen als schoteltjes probeert te overtuigen dat er een ándere realiteit is, dat deze wereld een simulatie is en als jij nou óók een pilletje neemt, kun je even lekker met hem mee filosoferen. Irritant, pretentieus en dodelijk vermoeiend. Bliss is het cinematografische equivalent van zo’n jongen.

In Bliss vermoordt de uitgebluste zakenman Greg (Owen Wilson) per ongeluk zijn baas, maar loopt gelukkig Isabel (Salma Hayek) tegen het lijf in een kroeg die – jawel – Plato’s Dive heet. Zij probeert hem te overtuigen van zo’n parallelle werkelijkheid en hij, met zijn midlifecrisis, laat zich maar al te graag op sleeptouw nemen door zo’n ongeremde latina met wapperende rokken en armbandjes; dus voor je het weet zijn die twee blauwe kristallen aan het injecteren in een of andere achterbuurt.

Wácht! Probeert regisseur Mike Cahill (I Origins) de kijker te verleiden met een soort Matrix-kloon, om die stiekem gewoon een drugsverslavingsdrama voor te schotelen? Is die Greg gewoon een trippende verslaafde? Helaas – precies dan blijkt dat die parallelle werkelijkheid in Bliss bestaat, is er een cameo voor filosoof Slavoj Zizek, en wil Cahill ‘Grote Vragen’ stellen over geluk en het vermogen te waarderen wat je hebt.

Maar wie bekommert zich om het geluk van bordkartonnen personages? Dat dit alles nooit méér wordt dan filosofie-voor-dummies komt ook door het spel van Wilson en Hayek, die niet eens hun best lijken te doen om over te komen als levende, ademende, denkende mensen. Het blijven pionnetjes, in de handen van een regisseur die een simulatie van een intelligente film probeert te maken.

Bliss

Sciencefiction

★☆☆☆☆