Mijlpaal: Facebook verdient meer geld dan het uitgeeft

Netwerksite Facebook heeft een financiële mijlpaal bereikt. Het populaire onlinesmoelenboek verdient voor het eerst in zijn bestaan meer dan het uitgeeft.

Van onze verslaggever Ayolt de Groot

In hetzelfde bericht maakt Zuckerberg bekend dat het ledenaantal de 300 miljoen is gepasseerd, waarmee Facebook verreweg koploper blijft op de ranglijst van populairste netwerksites.

De ‘positieve kasstroom’ wil niet zeggen dat Facebook al winst maakt. Eenmalige kosten en bijvoorbeeld de salarissen van het personeel zijn in de ‘cashflow’ niet meegerekend. Over de winstgevendheid doet Zuckerberg geen mededelingen.

Toch mag het bericht gedenkwaardig heten. Hoewel razend populair, worstelen internetdiensten als Twitter, MySpace, Facebook en YouTube al tijden met de vraag hoe zij hun succes in klinkende munt kunnen omzetten.

Zoals veel internetdiensten moet Facebook, dat dit jaar naar schatting 340 miljoen euro omzet, het vooral hebben van inkomsten uit advertenties. Daar staan veel kosten tegenover, vooral voor duur betaalde serverruimte, waarop bijvoorbeeld alle foto’s die gebruikers dagelijks aan hun profiel toevoegen worden ondergebracht. De schatting is dat Facebook alleen al aan elektriciteit maandelijks 1 miljoen dollar kwijt is.

De positieve kasstroom komt voor Facebook sneller dan gedacht. Het bedrijf had eerder aangegeven die pas ‘ergens in 2010’ te verwachten. Volgens topman Zuckerberg zijn de positieve resultaten belangrijk om ‘op de lange termijn een sterke, onafhankelijke dienst’ te kunnen aanbieden.

De groei van Facebook neemt alleen maar toe. Het heeft jaren geduurd voordat aan de in 2004 gestichte netwerksite het 100 miljoenste profiel werd toegevoegd. Dat aantal verdubbelde vervolgens in acht maanden, waarna de stap van 200 miljoen naar 300 miljoen gebruikers maar vijf maanden op zich liet wachten.

De afgelopen twee maanden mocht Facebook 50 miljoen nieuwe gebruikers verwelkomen. Dagelijks komen er 800 duizend nieuwe leden bij. Niet voor niets noemt Zuckerberg de mijlpaal van 300 miljoen gebruikers ‘slechts het begin’.

De hoop is dat met het groeiende aantal gebruikers Facebook een almaar interessantere plek wordt voor adverteerders om hun klanten te ontmoeten. Als het om bereik gaat, laat Facebook bijvoorbeeld Twitter, de sociale netwerkdienst die de afgelopen maanden veel aandacht kreeg, ver achter zich. De kwekdienst heeft ongeveer 18 miljoen gebruikers.

Facebook (AFP) Beeld
Facebook (AFP)
Meer over