Middagtelevisie verliesgevend ondanks herhaling en sponsors

Het programma Vakantie-tv bij SBS 6 lijkt een voorbode van wat de televisiekijker 's middags te wachten staat. Het dagelijkse programma geeft een overzicht van de laatste aanbiedingen van reisorganisatie D-Reizen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

'Er is met middagtelevisie geen geld meer te verdienen', zegt SBS 6-directeur F. van Westerloo. Volgens hem maken alle omroepen verlies met het uitzenden van programma's overdag omdat er te weinig kijkers zijn per zender. Maar niemand is bereid de concurrentie in de kaart te spelen door het beeld op zwart te zetten. 'Dan nog liever herhalingen uitzenden tot een uur of vier.'

Een andere oplossing is volgens hem het uitzenden van Amerikaanse homeshopping-programma's waarin buikspierapparaten of voorgevormde matrassen worden verkocht. De aanbiedingen van D-Reizen ziet Van Westerloo als elegantere oplossing geld te verdienen aan niet meer dan enkele tienduizenden kijkers. 'Te veel zou zelfs de telefooncentrale overbelasten.'

De rest van de Nederlandse zenders vult de middagen voornamelijk met herhalingen. Volgens de dienst Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) van de NOS trekt RTL 4 op werkdagen gemiddeld 210 duizend kijker tussen twaalf en vijf uur. Dat zijn voornamelijk vrouwen (80 procent), van wie de helft ouder dan vijftig jaar en die bovendien niet veel te besteden hebben. Het verklaart waarom de reclameblokken overdag gedeeltelijk gevuld zijn met eigen promotiefilmpjes.

Van de publieke omroep doet Nederland 1 het overdag het best, met een gemiddeld kijkerstal van 130 duizend. Dat komt vooral door de dagelijkse uitzending van een oude Cosby-show die met 250 duizend kijkers het gemiddelde van de publieke omroep optrekt. Volgens KLO-onderzoeker R. van Dammen scoort Bill Cosby goed dankzij schooljeugd die te jong was toen de serie voor het eerst werd uitgezonden.

Nederland 2 blijft steken op 55 duizend kijkers en Nederland 3 doet het iets beter met gemiddeld 85 duizend. Dat komt onder meer omdat het derde net als enige een heus middagprogramma uitzendt. De actualiteitenrubriek Middageditie ontvangt gasten en bespreekt het nieuws van de dag, terwijl zichtbaar op de achtergrond trams af en aan rijden en kantoorklerken op weg gaan naar een lunchroom. Het programma trekt niet meer dan gemiddeld 170 duizend kijkers en is veruit het duurste programma van de middag.

Veronica en SBS 6 halen overdag niet meer dan 50 duizend kijkers en kunnen slechts dromen van het belangrijke moment waarop Catherine Keyl de lucht ingaat bij RTL 4. Om vier uur 's middags stuwt zij het aantal kijkers op tot boven het half miljoen.

Maar komende zomer gaat zelfs bij RTL 4 het scherm op zwart. Dan verdwijnt de helft van alle dagtv-kijkers door de tuindeur en kan zelfs Keyl de productiekosten niet meer opbrengen.

Meer over