Microsoft toch in zee met Yahoo

Bedrijven bevechten samen Google om advertenties op internet...

Van onze verslaggever Ayolt de Groot

AMSTERDAM Na een jarenlange flirt is het zover: Microsoft en Yahoo trekken gezamenlijk ten strijde tegen zoekgigant Google. De twee bedrijven bundelen de komende tien jaar hun krachten op advertentie- en zoekgebied.

Het is tot nu toe de meest serieuze poging om Google aan het wankelen te brengen. Nagenoeg Googles hele jaaromzet van 22 miljard dollar (15,6 miljard euro) komt van advertenties die gekoppeld zijn aan zoekresultaten.

Microsoft en Yahoo maken er geen geheim van aan wie hun aanval is gericht: ‘Adverteerders hoeven nu niet langer afhankelijk te zijn van één bedrijf dat 70 procent van de zoekmarkt domineert’, aldus de twee bedrijven in een verklaring.

Microsofts in juni gelanceerde zoekmachine Bing zal de zoektechnologie van Yahoo gaan vervangen, terwijl Yahoo de verkoop van advertenties aan grote klanten voor zijn rekening neemt.

Sinds 2006 staken geregeld geruchten de kop op over een mogelijk verbond tussen Yahoo en Microsoft.

In 2008 probeerde Microsoft Yahoo voor een bedrag van 47,5 miljard dollar over te nemen, maar dat bod wees Yahoo destijds af.

Microsoft legt nu niet op voorhand een zak geld op tafel. Het softwarebedrijf betaalt Yahoo de komende vijf jaar 88 procent van de omzet die dankzij Yahoo wordt gegenereerd.

Met de samenwerking breidt Microsoft het marktaandeel van zijn zoekmerk Bing in een klap flink uit. In de VS nam Microsoft in juni 8,4 procent van de zoekopdrachten voor zijn rekening, terwijl Yahoo een bereik had van iets minder dan 20 procent. In Nederland is Google momenteel met een marktaandeel van 95 procent praktisch monopolist.

Er is Microsoft veel aan gelegen de achterstand op Google in te lopen. De lancering van Bing ging in juni gepaard met de grootste reclamecampagne in de bedrijfsgeschiedenis.

Volgens Allen Weiner, analist bij onderzoeksbureau Gartner, levert de overeenkomst voor Microsoft grote voordelen op. ‘De grote vraag is nu of Microsoft en Yahoo er straks in slagen hun gezamenlijke marktaandeel daadwerkelijk uit te breiden.’

Toezichthouders moeten de overeenkomst nog goedkeuren. Microsoft en Yahoo hopen begin 2010 groen licht te krijgen.

Beleggers reageerden woensdag niet bijzonder enthousiast op de deal. Yahoo verloor 12 procent en was de sterkste daler in de Nasdaq. Beleggers zouden teleurgesteld zijn over de omvang van de overeenkomst. Microsoft won 1,4 procent. Google daalde 0,8 procent.

Meer over