FilmrecensieThe Last Right

Michiel Huisman doet het uitstekend als Amerikaanse Ier in de gemoedelijke roadmovie The Last Right ★★★☆☆

Michiel Huisman en Niamh Algar in The Last Right.

Er is een stevige dosis toeval voor nodig om deze roadmovie op gang te brengen, maar wanneer de drie belangrijkste personages in The Last Right elkaar eenmaal hebben gevonden en hun autorit begint, ontvouwt zich een tragikomische film waarin een speelse romance, melige running gags en een complexe familiedynamiek (mét pijnlijke onthulling) heel aardig samengaan.

De debuutfilm van regisseur en scenarist Aoife Crehan begint met de dood van de moeder van succesjurist Daniel Murphy (Michiel Huisman), die jaren geleden naar Amerika emigreerde en nu noodgedwongen terugvliegt naar Cork, zijn geboortegrond in het zuiden van Ierland. Daar wacht ook zijn jongere, autistische broertje Louis (Samuel Bottomley), die zichtbaar lijdt onder Daniels afwezigheid. In gezelschap van de charmante uitvaartcentrummedewerker Mary (Niamh Algar) beginnen ze na eerdergenoemd toeval aan een lange rit door Ierland. Hun doel: het lichaam van een ándere overledene, een onbekende man die in een kist op het dak wordt vervoerd, naar zijn laatste rustplaats op Rathlin Island brengen.

Hoe Murphy en consorten precies in deze situatie zijn beland doet er eigenlijk weinig toe, in The Last Right, ook al neemt Crehan hiervoor de tijd. Het echte doel van de reis is de ontwikkeling die ze voor haar hoofdrolspeler heeft bedacht, keurig conform het roadmoviegenre. The Last Right is een film over een man die zich opnieuw moet leren verhouden tot zijn geboortegrond, waar familie (Louis), potentiële liefde (Mary) en het uitgestrekte landschap (de reis) mogelijk veel meer te bieden hebben dan een succesvol doch ontworteld bestaan in de Verenigde Staten.

Huisman doet het uitstekend, als Amerikaanse Ier. Een tikje minder gepolijst dan in de rollen die hij doorgaans krijgt toebedeeld (zo’n Iersig ‘for fuck’s sake’ uit Huismans mond smaakt naar meer), maar alsnog sterk gebruikmakend van enkele voorname uiterlijke kwaliteiten: de Nederlandse acteur is ontegenzeglijk overtuigend als verloren familieman, ambitieuze carrièrejager en supercharmeur. Tegenover hem valt vooral Samuel Bottomley op als de autistische Louis – ook al dient de jonge Britse acteur zich door een obligate Rain Man-verwijzing te spelen. De gelauwerde Schot Brian Cox (Succession) draaft op in een (te) bescheiden rolletje als Noord-Ierse priester.

Een liefdesbrief aan Ierland, noemen de Ieren The Last Right. Dat is een uitstekende definitie om de vriendelijke en gemoedelijke toon van deze film mee samen te vatten.

The Last Right

★★★☆☆