'Metro geen gevaar voor echte krant'

HET GAAT 'absolutely wonderful' met London Metro, zegt een medewerker van de nieuwe Londense krant, die sinds vorige week dinsdag gratis wordt verspreid in de Underground....

Het fenomeen van de gratis ochtendkrant is in Londen een initiatief van Associated Newspapers, het mediaconglomeraat van tycoon Viscount Rothermere, dat ook de uitgever is van Daily Mail en London Evening Standard.

Elke ochtend reizen achthonderdduizend forensen met de Londense metro naar hun werk. Marktonderzoek heeft uitgewezen dat de helft van hen geen krant koopt om onderweg de tijd mee te doden en het vroege nieuws tot zich te nemen. Die krantlozen vormen in eerste instantie London Metro's doelgroep.

De krant moet gefinancierd gaan worden uit advertentie-inkomsten. De gebruikers van de ondergrondse vormen volgens de marketingafdeling van Associated Newspapers de droom van elke reclameman: tussen de 24 en 35 jaar oud, met een inkomen van boven de tachtigduizend gulden per jaar.

Metro, veertig pagina's en binnenkort full-colour, bevat bijna uitsluitend nieuws van de persbureaus, en van hoofdredacteur Ian MacGregors bewering dat de krant wordt gemaakt door een groep 'briljante jonge journalisten' valt voorlopig nog weinig te merken. 'Wij brengen no nonsens-nieuws in een no nonsens-opzet', zegt MacGregor, 'zonder dat we er een draai aan geven of bevooroordeeld zijn.' Naast het nieuws telt de krant dagelijks twaalf pagina's televisie en aankondigingen van evenementen in Londen.

De andere Britse kranten maken zich voorlopig nog niet al te druk over de gratis concurrent. Kwaliteitskranten als de The Guardian, The Independent en The Times kunnen zich niet voorstellen dat hun lezers de eigen krant zullen inruilen voor een tamelijk zouteloos product dat zich sec richt op nieuws, zonder commentaren, columns of andere elementen die een krant 'persoonlijkheid' geven.

Stephen Glover, ooit oprichter van The Independent en tegenwoordig een gerespecteerd en onafhankelijk mediajournalist: 'London Metro kan onmogelijk fungeren als een vervanger van een echte krant, daar ben ik van overtuigd. Daarvoor ontbreekt de kwaliteit.

'Pas wanneer er een gratis krant op de markt zou komen, en ik bedoel een echte fatsoenlijke krant, met commentaren en eigen verhalen en eigen nieuwsgaring, dan moeten bestaande kranten zich zorgen gaan maken. Maar zover zal het niet komen, want zoiets is economisch onhaalbaar.'

Meer over