NieuwsSchonere diesel

Met geld voor vergroening vervangen Amerikanen diesels met nieuwe diesels

Het Volkswagen-strafpotje voor elektrificatie wordt vaak gebruikt voor de aanschaf van een schonere diesel. 

Een Hyundai Prophecy.

Toen Volkswagen enkele jaren geleden in de Verenigde Staten werd gestraft voor het dieselschandaal, moest het onder meer een fonds in het leven roepen om schonere voertuigen op de weg te krijgen. Het autoconcern stortte daartoe 2,9 miljard dollar (2,5 miljard euro) in een pot, waarmee diverse getroffen staten stappen konden nemen om de luchtvervuiling terug te dringen.

Het idee was dat het geld gestoken zou worden in elektrificatie, maar nu blijkt dat veel vuile diesels zijn vervangen door... diesels. Meer dan 70 procent van de schoolbussen, stadsbussen, vrachtwagens en veerponten die uit dienst zijn genomen, zijn vervangen door een variant met een dieselmotor, aldus The New York Times.

De luchtkwaliteit knapt er nog steeds van op, want moderne diesels zijn veel schoner dan de oude die ze vervangen. Maar de grote sprong voorwaarts is vaak niet gezet.

Probleem is dat een elektrische schoolbus tot wel vier keer zo duur is in aanschaf als een dieselversie en dat de laadinfrastructuur in de Verenigde Staten op veel plaatsen tekort schiet. Dus zien veel overheden een moderne dieselbus als een manier om voor hetzelfde geld grotere stappen te maken. Maar wel slechts voor de korte termijn.

Het idee was juist over te stappen op emissievrije technologieën, stelt Katherine Stainken van non-profitorganisatie Plug In America in de krant. Een nieuwe weliswaar schonere dieseltruck gaat zomaar twintig jaar mee, terwijl al die tijd ook een emissievrij voertuig had kunnen rondrijden.

Een van de problemen waar beleidsmakers mee worstelen is dat er bijvoorbeeld voor zware trucks nauwelijks elektrische versies beschikbaar zijn. Tesla schuift de introductie van zijn volledig elektrische Semi telkens wat voor zich uit, en ook andere fabrikanten lopen vertraging op. Je zou kunnen zeggen dat in dit opzicht Dieselgate net iets te vroeg kwam.

Meer over