TestKoga Pace B05
Met de Koga Pace B05 kun je naar je werk én op vakantie
De Nederlandse automerken mogen dan (bijna) zijn uitgestorven, de fietsfabrikanten overstijgen zichzelf ieder jaar weer. De Volkskrant test de Koga Pace B05.
Gereden: Koga Pace B05 Tokyo Edition
Prijs: € 3.899
Gewicht: 26,7 kg
Remmen: Shimano MT400/401 hydraulische schrijfremmen, IS-type
Versnellingen: 11, derailleur, Shimano Deore SLX
Motor: midden, Bosch Performance Line Gen3
Accu: Bosch Li-Ion 500Wh
Display: Bosch Kiox
Waar de fietsen van het zo Nederlands klinkende Van Moof in Taipei worden gemaakt, assembleert het Japans klinkende Koga (Miyata), honderd procent Fries, al sinds zijn ontstaan in 1974 zijn fietsen in Nederland.
Aanvankelijk met frames van een van de oudste fietsenmakers van Japan, Miyata, maar in 2010 is die exclusieve samenwerking beëindigd en liet het Heerenveense merk voortaan Miyata achterwege in de naam en bleven de twee lettergrepen over die gevormd zijn naar de eerste letters van de achternamen van de oprichter en zijn vrouw (Gaastra en Kowallik).
Onveranderd bleef de Friese assemblage met veelal hoogwaardige Japanse onderdelen. Koga heeft zich altijd bewogen in de hogere segmenten van de fietsmarkt, ook nadat het in 1998 was ondergebracht in de Accellgroep, waartoe ook de degelijke merken Batavus en Sparta behoren.
In elektrificatie heeft Koga nooit vooropgelopen. Het merk is bekend van zijn race-, sport- en toerfietsen en is sponsor van de Nederlandse baanwielrenploeg. Maar die e-achterstand lijkt ingelopen. In de recente uitgebreide test van de Consumentenbond (waar overigens Duitse en Zwitserse merken de winnaars zijn) scoort Koga in de hogere regionen.
Ook met de Pace B05 waarop Blik een paar weken reed. In tegenstelling tot de S3 van Van Moof is de Pace B05 een fiets waarmee je én naar je werk én op vakantie kunt. En dat maakt hem tot een zeer verleidelijke optie.
Te meer daar Koga met deze fiets – die dit jaar een Red Dot-ontwerpaward ontving (net als de S3 van Van Moof trouwens) – bijna definitief afscheid lijkt te hebben genomen van zijn wat tuttige e-fietsen. Bijna, want de plomp geplaatste accu op de schuine stang is dan weliswaar praktisch, maar allerminst fraai.
Het is wat Blik betreft het enige smetje op een verder geweldige fiets. De bijzonder fraai weggewerkte lasnaden en platting van de buizen hier en daar hebben tot een wonderschoon frame geleid, dat ook ergonomisch helemaal in orde is.
Met de nieuwste generatie middenmotor van Bosch heeft de Pace B05 een betrouwbare en stille krachtbron. In combinatie met de 500 Wh-accu resulteert die in een meer dan voldoende actieradius, die kan oplopen tot 90 kilometer.
De keuze voor een derailleur is voor sportieve fietsers een prettige en voor andere geen onoverkomelijke, vooral omdat door de uitstekende componenten het schakelen moeiteloos gaat. Voordeel is bovendien dat door die keuze het gewicht acceptabel blijft.
Speciale vermelding verdient het bijzonder fijn compacte en gebruiksvriendelijke kleurendisplay, dat ook voor prestatiegerichte fietsers voldoende informatie bevat. De beste prestatiegerichte berijders van de Pace B05 Tokyo Edition, de fiets van de Nederlandse Olympische ploeg in Tokio, moeten zoals bekend nog even wachten tot ze hem mogen gebruiken. U niet, deze Koga is al gewoon leverbaar.