Column

Mensen uit de auto krijgen? Succes ermee

Op deze plek schrijven Peter Giesen en Sheila Sitalsing beurtelings wat hun is overkomen of opgevallen op de weg en in de berm.

HILVERSUM - Brem (Cytisus scoparius) staat in bloei langs de snelweg A27. ANP / Hollandse Hoogte / Sander Koning Beeld Hollandse Hoogte / Sander Koning
HILVERSUM - Brem (Cytisus scoparius) staat in bloei langs de snelweg A27. ANP / Hollandse Hoogte / Sander KoningBeeld Hollandse Hoogte / Sander Koning

De auto, dat is zo zoetjesaan een aflopende zaak, kun je met enige regelmaat iemand horen zeggen. Want Brussel, waar de Anspachlaan alweer jaren geleden is getransformeerd van een soort snelweg waar het blik rijendik stond te walmen tot een flaneerzone voor de wandelaar. Want verkiezingsstrijd in Duitsland, waar de Groenen voorstellen dat een nieuwe regering 1 miljard euro (1 miljard!) subsidie voor de bakfiets uittrekt – in Lissabon gooiden ze eerder al 3 miljoen euro aan fietssubsidies in de strijd. Want een terrasje pakken in Vilnius op de plek waar vroeger de auto’s bumper aan bumper stonden geparkeerd. Want Piazza Sicilia in Milaan, dat van een krankzinnig verkeersknooppunt is getransformeerd tot iets parkachtigs. Want kilometers aan nieuwe fietspaden ten koste van autowegen in Barcelona, Manchester, Parijs, Tirana en Belfast.

En om het iets lokaler te houden: want 7,50 euro parkeergeld in Amsterdam, want voor eeuwig thuiswerken nu bedrijven hebben uitgerekend hoeveel miljoenen ze kunnen besparen aan kantoorruimte als ze het halve personeelsbestand aan Microsoft Teams leggen, want minder parkeerplekken per woonwijk, want halvering van het aantal rijbanen op de Coolsingel en daarmee het begin van het einde van ’s lands laatste echt grote stad waar je doorheen kunt cruisen, want een oprukkende generatie Greta Thunberg die autorijden een volstrekt overbodige en nodeloos schadelijke zaak vindt (ja, ook elektrische, want daar kunnen bloedmineralen in zitten, gewonnen door kinderhandjes, en als we massaal accuvoertuigen gaan kopen, zitten we straks we met stapels chemisch afval).

Maar dit alles is tot dusver dus niet veel meer dan een aanzet tot een opzet voor een inzet voor minder auto’s. Minder autogebruik begint bij minder autobezit, maar de omzet in de autobranche was het afgelopen kwartaal gewoon weer op het niveau van vóór corona, zo rekende het CBS onlangs voor. Elektrische auto’s zijn populair; de subsidiepot daarvoor was binnen een dag leeg, want stel een Nederlander subsidie in het vooruitzicht en hij wordt gek. Verder waren tweedehandsauto’s extra in trek, ook tweedehands elektrische auto’s – ook daar was subsidie voor, maar die pot is sinds begin deze week leeg. En geef al die autokopers eens ongelijk: tegen de auto als ultiem symbool van individuele vrijheid is geen autovrije boulevard gewassen.

Gedragsverandering duurt een generatie. Of twee.

Meer over