NIEUWS

Megamediabedrijf in de maak: RTL en Talpa gaan fuseren

RTL Nederland en Talpa Network gaan samen verder, zo maakten beide bedrijven dinsdagavond bekend. Als de toezichthouder de samenvoeging goedkeurt, ontstaat een megamediabedrijf, met een flinke trits tv- en radiozenders en de populaire streamingdienst Videoland in zijn portefeuille.

Het hoofdkantoor van RTL in Hilversum. Beeld ANP
Het hoofdkantoor van RTL in Hilversum.Beeld ANP

De fusie is opvallend omdat beide bedrijven in 2019 nog presentatoren van elkaar wegkochten. Zo vertrokken Linda de Mol en nieuwspresentator Merel Westrik naar Talpa, van John de Mol. Omdat RTL eerder niet inging op de vraag programma’s en presentatoren met De Mol te delen, kon hij destijds ‘niets anders dan een harde concurrentiestrijd aangaan’, zei hij in De Wereld Draait Door.

Twee jaar later hebben beide mediabedrijven elkaar toch gevonden, voor een samenvoeging waarmee een onbekend bedrag is gemoeid. RTL Nederland krijgt in het nieuwe bedrijf 70 procent van de aandelen en Talpa 30 procent. Het concern zou een omzet van ruim 900 miljoen euro hebben en een marktaandeel van zo’n 40 procent. Daarmee zou het de Nederlandse Publieke Omroep voorbijstreven; die had vorig jaar een marktaandeel van 35,5 procent.

De fusie ligt gevoelig en is zeker nog niet beklonken. Zo moeten de Europese Commissie en de Autoriteit Consument en Markt nog oordelen over de samenwerking. Cruciaal is of er met de komst van dit megamediabedrijf genoeg concurrentie overblijft.

Monopolist

Evert Bronkhorst van mediabureau Vizeum, dat bemiddelt tussen adverteerders en media, kan zich niet voorstellen dat de toezichthouders zomaar instemmen. ‘Voor adverteerders ontstaat bijna een monopolist, met acht televisiezenders’, zegt hij. ‘Die kan eenzijdig de tarieven van tv-reclame bepalen, en ze bijvoorbeeld laten stijgen. Ik denk dat het nieuwe bedrijf minimaal een aantal activiteiten moet afstoten, voordat dit wordt toegestaan.’

RTL hoopt dat er in de eerste helft van 2022 toestemming komt. Tot die tijd blijft alles in principe hetzelfde, voor kijkers, luisteraars, medewerkers en adverteerders. Topman van het nieuwe concern wordt Sven Sauvé, die nu de leiding heeft over RTL. John de Mol blijft aandeelhouder en zal nieuwe formats blijven produceren met de ‘contentonderdelen’ van Talpa Network, die geen onderdeel zijn van de deal met RTL.

Volgens Sauvé is de fusie vooral bedoeld om Videoland te versterken. RTL en Talpa gaan samen formats daarvoor ontwikkelen. ‘De concurrentie op het gebied van streamingdiensten neemt toe, zo komen ook Viaplay en HBO naar Nederland, en we vermoeden dat nog meer partijen klaarstaan’, zei Sauvé tegen RTL Nieuws.

Dinsdag maakten media melding van geruchten dat DPG Media, in Nederland uitgever van onder meer de Volkskrant, Trouw, Het Parool en nu.nl, RTL Nederland wilde overnemen. Ook telecomreus VodafoneZiggo zou een bod hebben uitgebracht. Biedingen moesten vorige week binnen zijn bij RTL Group.

Fons van Westerloo, commissaris van DPG Media en oud-topman van RTL en SBS, wist dinsdagavond niet wat hij hoorde. ‘Dit is spectaculair nieuws. RTL Group had de Nederlandse tak van RTL in de etalage gezet en er was een officieel biedingsproces gaande. Dat is een publiek geheim. Nu blijkt ineens dat RTL en Talpa achter de schermen onderhandelden over een fusie. Dan is dat hele biedingsproces dus een farce geweest.’

Een woordvoerder van DPG Media wil niets zeggen over een eventueel bod, maar noemt het nieuws van RTL en Talpa een ‘verrassende aankondiging die de mediawereld behoorlijk op zijn kop zet’.

Meer over