Mediatycoon uit Steenwijk

Mannen in witte pakken met zwart geverfd haar die ‘ik hou van jou’ zingen, Gerard Ardesch kan ze uittekenen. Toch werd TV Oranje een succes....

De directeur van TV Oranje gelooft heilig in wat hij het Hollandse product noemt. Draai om een uur of twaalf ’s Nachts na tweeën van De Havenzangers en overal gebeurt hetzelfde: ‘Zaal plat, zweet op het zeildoek, één groot feest.’ Jazeker, ‘ook bij de Rotary Club. Polonaise!’

Gerard Ardesch (58) was bijna veertig jaar ambtenaar toen hij zich in Steenwijk vestigde als zelfstandig media-ondernemer. TV Oranje, de digitale tv-zender die is doordrenkt met Hollandse hits, meezingers en smartlappen, is zijn grootste succes.

Terug naar het begin. Jerry Jetson!

‘We praten over 1969, de tijd dat de discotheken opkwamen. Ik ben geboren en getogen aan de voet van de Lemelerberg. Een kroegbaas zei: ik maak van het café een discotheek en dan moet jij proberen diskjockey te zijn.

‘Later deed ik mee aan het Nationale Diskjockeyconcours in Rosmalen. Eddy Becker en Joost den Draaijer zaten in de jury. Ik werd tweede. Nummer één werd Frits Spits. Mijn goede vriend Ben Veldkamp kende mensen bij AVRO’s Toppop Discoshow. Zo kwam ik daar terecht.’

Als Jerry Jetson.

‘Namen moesten in die tijd Engels zijn en als het even kon allitereren. Gerard werd Jerry, en je had die strip hè, de Jetsons, over een familie in de toekomst. Dus Jerry Jetson. Dan stond ik bijvoorbeeld in Heerhugowaard, en dan hoorde je heel hard: Daverend, denderend en donderend door Nederland, vanavond in de Heer van Jericho, Jerry Jetson! Die sfeer.’

Mooie tijden zeker.

‘Ik was voorlichter bij de gemeente en industriepromotor, eerst in Oosterbeek en later in Steenwijk. Dat betekende dat ik om vier uur uit mijn kostuum ging en Jerry Jetson werd. Dat deed ik de gymschoenen aan en stapte ik in mijn Porsche....

Een Porsche?

‘Ik had als ambtenaar een goed inkomen. En als diskjockey van AVRO’s Toppop verdiende je vier keer meer dan met een avondje gewoon draaien in een discotheek. En de Operatie Schuimkraag was nog niet geweest, de belastingcontroles in de horeca, dus er viel wel eens een kwartje tussen de dubbeltjes.

‘Dus daar ging ik dan in mijn Porsche, naar Valkenburg, Den Burg, Heerhugowaard, Best, Denekamp. Het waren shows van een uur en drie kwartier. Soms hadden we er drie, vier op een dag. Ik heb het veertien jaar gedaan, met een gemiddelde van 150 Toppop-boekingen per jaar. We werkten ons uit de naad. En lange nachten hè. Het was leven. Ik heb er mateloos van genoten.’

En intussen was u een keurige ambtenaar.

‘Ik kwam later bij een uitgeverij terecht, de koninklijke Boom in Meppel. Het was de tijd van de kabelkranten. We hadden een radiostation, Radio Rebecca, en we begonnen een videoproductiebedrijf. Dat groeide uiteindelijk uit tot Noordkaap TV Producties, met Alberto Stegeman.

‘We maakten programma’s uit de regio. Ik wist wat er in het land in de feesttenten gebeurde. Wat een impact dat had in die lokale samenlevingen. Stegeman wist precies hoe hij zo’n programma moest invullen. Fons van Westerloo van SBS zei meteen: ga je gang maar. Zo ontstond Oerend Hard. We verkochten het aan SBS Shownieuws. Eén groot succes.

‘Omroepen in Noordoost-Nederland vroegen of we een serie wilden maken over de volkszanger Jannes. Gewoon Jannes. Dat was op het moment dat Hilversum bezig was met Gewoon Jan Smit. Ik keerde terug in de feesttenten waar ik dertig jaar eerder mijn kunstjes had gedaan. Ik zag dat volkszanger Jannes precies hetzelfde voor elkaar kreeg als wij vroeger.’

En toen TV Oranje.

‘De digitale tv kwam op. De kastjes. De themakanalen. Ik kon niet zoals John de Mol voor 120 miljoen euro een zender beginnen. Toen er nog maar 65 duizend kastjes in dit land waren, op 5 oktober 2005, kwamen wij met TV Oranje, de eerste Nederlandstalige muziekzender. In mei maakte kabelmaatschappij Ziggo bekend dat we de best bekeken digitale themazender zijn.

‘We hebben er een community omheen gehangen, met winkels, een productiebedrijf, shows, een supportersvereniging, leden. In 2007 haalden we onze miljoenste abonnee binnen.

‘We organiseerden een feest op de markt in Steenwijk, daar stonden 15 duizend mensen. Zelfs de Volkskrant schreef erover.’

Bij TV Oranje kunnen artiesten hun eigen clips insturen. Dat was zeker schrikken, in het begin?

‘Er zijn in Nederland heel veel mensen die denken dat ze kunnen zingen. En dat ook doen. Ik zag veel mannen in witte pakken met zwart geverfd haar die langs het stand liepen en ik hou van jou zongen.

‘Toen dacht ik wel eens: oh jee, als dat maar gaat lukken. Want we waren en zijn wel van die clips afhankelijk.

‘In het begin vroegen we Lee Towers om materiaal. Dat kost geld, zei hij, en geld hadden we niet. Een paar maanden later belde hij. Hij keek naar TV Oranje en zei: daar hoor ik ook op. Stuur maar iemand langs, zei hij, dan gooien we alles in de kofferbak. We zijn er, dacht ik. En dat bleek ook zo te zijn.

En nu bent u een mediatycoon, uit Steenwijk.

‘De technische jongens van TV Oranje verzorgen inmiddels, schrik niet, 32 zenders die vanuit Steenwijk worden gefaciliteerd. De Publieke Omroep heeft 12 digitale themakanalen en drie publieke kanalen. Dat zijn er geen 32. TMF en aanverwanten komen ook niet op 32.’

Maar over de kijkcijfers kan niemand een zinnig woord zeggen.

‘De waardering is voor ons het belangrijkst. Het gevoel van mensen die bij die community willen horen. Wij rekenen niet in kijkers, wij rekenen in doelgroepen.’

Wie zijn de kijkers van TV Oranje?

Een groep die door Hilversum totaal is vergeten. Ze waren er altijd, in de feesttenten, maar niemand maakte programma’s voor ze. Als je ziet wat voor reacties wij krijgen. Er zijn zelfs mensen die legaten aan ons nalaten. Ons publiek bestaat uit mensen zoals Frans Bauer. Zijn realityshow was een geweldig acceptatiemoment, met 2,2 miljoen kijkers. Een doorbraak. En nu zie je hem zelfs bij Pauw & Witteman zitten.’

Die geen idee hebben wat voor wereld hij vertegenwoordigt en niet geïnteresseerd in hem zijn.

‘Dat komt doordat Pauw & Witteman hem alleen maar uitnodigen omdat ze populair willen zijn. In Hilversum draait het alleen maar om kijkcijfers.’

U heeft geen hoge pet op van Hilversum.

‘Mijn bezwaren zijn terug te brengen tot twee dingen: oneerlijke concurrentie en marktverstoring. Dat zal binnen twee jaar ook worden vastgesteld door Brussel, door Neelie Kroes. De omroepen hebben verschrikkelijk veel geld, die kunnen zich dingen permitteren die een private ondernemer niet kan. Kijk eens naar de tv-gidsen. De programmagegevens zijn nog steeds exclusief voor de omroepen. Dat is oneerlijke concurrentie. En marktverstorend.

‘Wij vechten tegen een instituut dat er 745 miljoen euro per jaar doorheen draait, de publieke omroep. Maar ik lig er niet wakker van. Niet meer. Daar gaat het te goed voor.’

Meer over