Martijn Crins wint Cameretten Festival

Met zijn ontregelende, energieke optreden sleepte Crins zowel de publieks- als juryprijs in de wacht. De persoonlijkheidsprijs ging naar Marieke Visser.

Van onze verslaggever Merijn Henfling

Crins begint zijn optreden met een parodie op een cabaretier die zijn publiek haarfijn uitlegt wat ze allemaal kunnen verwachten. ‘Wat mij betreft zal humor de boventoon voeren.’ Om kort daarna een stel heel slechte grappen te vertellen.

Lef

Bewust slechte grappen vertellen op een cabaretfinale in het Nieuwe Luxor in Rotterdam, een van de grootste theaterzalen van Nederland – daar moet je lef voor hebben. En dat heeft Crins, die vorig jaar afstudeerde aan de Academie voor Drama in Tilburg. ‘Hij heeft bravoure’, oordeelde Mieke van der Weij namens de jury. ‘Hij provoceert en daagt uit, soms over de top, maar hij komt er wel mee weg. Zonder enkele remming slingert hij een fantastische energie de zaal in.’

Crins speelt een man die zijn eigen driften maar moeilijk in bedwang kan houden en complotten ziet. Hij houdt een tirade tegen mensen met een hoed en ziet het liefst iedereen doodgaan als hij een avondje alleen thuis is.

God

Aan het slot van zijn optreden speelt hij God als een laveloze Brabander die de wereld geen moer meer kan schelen en vooral zin heeft in een biertje. Zijn God schoffeert alles en iedereen. Tegen een meisje op de eerste rij: ‘Ga jij dan eens even je tieten laten zien, ik heb ze zelf geschapen’.

Crins is een entertainer die weet hoe hij een zaal moet bespelen. Toch zijn z’n verhalen behoorlijk ongericht en schieten ze nog alle kanten uit. Zijn show is het minst af van alle drie de finalisten, maar juist zijn rafeligheid maakt zo nieuwsgierig naar zijn verdere ontwikkeling.

Rond verhaal

Medefinalist Thijs van Domburg, bekend van de Comedytrain, vertelt een keurig rond verhaal zonder grote uitschieters – hij is minder droogkomisch dan hij in Toomler kan zijn en praat wel erg zijn bruggetjes aan elkaar. Jennifer Evenhuis, die ook een jaar bij de Comedytrain zat, vertelt over geluk en zoekt het in sketches over normale, maar eigenlijk gekke vrouwen. Haar optreden is bij vlagen lekker absurdistisch.

Niet in de finale stond Marieke Visser. Ze kreeg toch de persoonlijkheidsprijs. De jury: 'Marieke laat zien dat humor mooi, triest en eenzaam kan zijn, maar vooral om te lachen is.'

null Beeld
Meer over