TheaterrecensieMarjolijn Touw houdt van jou

Marjolijn Touw eist met zichtbaar gemak de hoofdrol op met een persoonlijke eerste solovoorstelling ★★★★☆

Beeld Mischa Muijlaert

Ze komt het podium opgelopen met een simpel krukje. ‘Kleinkunst, 7,50 bij de Kringloopwinkel’, zegt ze. Het is de eerste keer dat Marjolijn Touw solo op het podium staat. Na een lange carrière waarin ze in talloze musicals speelde – meestal een bijdehand of lekker gek personage – werd het tijd voor een eigen show. Afgelopen weekend stond ze in DeLaMar Theater en bewees de grote zaal met gemak aan te kunnen.

Marjolijn Touw houdt van jou is ondanks de titel nergens een zoetsappige show. Touw is een stoer mens en wandelt met originele teksten door haar carrière en voorziet die van snedig commentaar. Dat gaat van haar jeugd thuis, via de audities aan de Kleinkunstacademie (‘de moppenafdeling van de theaterschool’) naar haar ervaringen in de grote musicals. Haar teksten doorsnijden soms de liedjes, die stuk voor stuk voorbeeldig worden uitgevoerd. 

Muzikale hoogtepunten zijn het Italiaanse Sulla tua pelle, waarin ze niet onder doet voor Patty Pravo, en een ingetogen versie van Louis Davids’ Het hondje van Dirkie. Touw heeft een laag en nogal vibrerend stemgeluid, maar houdt in haar show stemtechnisch alles prima onder controle.

Met zichtbaar gemak staat ze op het podium; ze straalt warmte en zelfverzekerdheid uit. Soms permitteert ze zich een prettig relativerende sneer naar dat vak van haar. Thema’s in haar show zijn de moeder-dochterrelatie en het buitenstaander zijn. Ze eindigt met een prachtig lied, waarin ze lopend door een kringloopwinkel aan haar moeder denkt.

Marjolijn Touw won tot nu toe drie Musical Awards voor de beste vrouwelijke bijrol. In haar eigen show eist ze nu de hoofdrol op.

Marjolijn Touw houdt van jou

Theater

★★★★☆

Door Marjolijn Touw, muziek: Fans Heemskerk en Leon Mennen; regie Frans Mulder.

DeLaMar Theater Amsterdam, 26.7; tournee komend seizoen.

Meer over