Review

Marilyn Manson ontmaskert zichzelf met pijnlijke show in Klokgebouw

Shockrocker Marilyn Manson laat in Eindhoven vooral horen dat hij geen zin heeft in zijn show en zijn eigen werk eigenlijk ook niet meer serieus neemt. Door zijn slepende schreeuwzang krijgen de liedjes iets stroperigs, en dondert het concert langzaam in elkaar.

Marilyn Manson in zijn pausmobielBeeld epa

Een artiest die wankelend op krukken of hangend in een ziekenhuisbed het podium op komt om tóch maar dat publiek tegemoet te treden, verdient altijd een extra rondje applaus. Leve Dave Grohl van de Foo Fighters, die rockshows gaf vanuit een rolstoel. En hoera dan toch ook voor Marilyn Manson.

In het Klokgebouw te Eindhoven rijdt de satansrocker in een elektrische rolstoel het spookhuisdecor binnen. De ontwerpers hebben van die stoel wel iets moois gemaakt: een soort pausmobiel met een omgekeerd kruis erop. Sfeertje!

Marilyn Manson (**), pop.
28/11, Klokgebouw Eindhoven.

Shockrock

Het ging begin oktober helemaal mis met Manson. Bij een show in New York besteeg hij een decorstuk, dat daar duidelijk niet op berekend was. Nu treedt hij noodgedwongen op met een been vol schroeven, hangend op een kruk of zittend in die stoel: the show must go on.

Dat laatste geldt nu zeker voor Manson, want hij bracht pas zijn nieuwe plaat Heaven Upside Down uit. Een best aardig album, waarop eindelijk weer eens wat van die fijn aanstekelijke, industrieel beukende metal-tracks te vinden waren. Licht choquerende liedjes als Jesus Crisis en We Know Where You Fucking Live, waar weer wat van dat typische Mansonvenijn in doorklonk.

Verreweg het leukste dat we in jaren van de Amerikaanse gothic-horrorheld te horen hadden gekregen. Het zou natuurlijk jammer zijn als hij dat werk door een stom ongeluk niet live kan laten horen. Wie weet zit er, na jaren van zwalkend muziekbeleid, zelfs een kleine opleving in voor de shockrocker van weleer.

Pijnlijk

IJdele hoop. Manson laat in Eindhoven vooral horen dat hij geen zin heeft in zijn show en zijn eigen werk eigenlijk ook niet meer serieus neemt. Manson maakt een beschonken indruk en grauwt en wauwelt zich door de teksten van nieuwe liedjes als Kill4me en zelfs klassieker Mobscene heen.

Tussen de nummers door vallen lange pauzes, omdat Manson steeds in een ander rijtuig of showpak moet worden gehesen. De stiltes die in het volle Klokgebouw vallen zijn pijnlijk. Het publiek lijkt zich te realiseren dat Manson blijkbaar te zeer beneveld is, door wat voor substanties dan ook, om zijn muziek een stomp mee te kunnen geven en weer eens een beetje gevaarlijk te worden.

'Love you, good night'

De gitaristen en drummer doen hun best en spelen redelijk strak, maar door de slepende schreeuwzang van Manson krijgen de liedjes iets stroperigs, en dondert het concert langzaam in elkaar. De horrorenscenering krijgt nu meer iets van een goedkoop nachtclubvariété dan van een feestelijk enge metal-act. Een tragisch demasqué.

Zeker als Manson na 55 minuten speeltijd van het podium rolt na een haastig 'love you, good night'. De minimale toegift daarna maakt het drama niet meer goed. Ook omdat bijna de helft van het publiek het Klokgebouw dan al heeft verlaten.

Marilyn Manson raakte gewond na een ongeluk op het podium in New York.Beeld epa
Meer over