InterviewFelix Meurders

Man van de radio Felix Meurders: ‘Mij is door Limburgers heel vaak gevraagd hoe ik er toch in slaagde me in Hilversum te handhaven’

Felix Meurders Beeld Frank Ruiter
Felix MeurdersBeeld Frank Ruiter

Felix Meurders, de presentator van het nieuwe radioprogramma FM op 5, leerde als kind Nederlands in een sanatorium. Sindsdien vonden zijn woorden de weg naar miljoenen Nederlandse oren. Toch was het zijn Mestreechs op de radio dat een luisteraar in tranen bracht, die hem prompt in een liedje vereeuwigde.

Ere-Zilveren Reissmicrofoon of Bronshoes-festival?

‘De Reissmicrofoon, die kreeg ik vorig jaar en dat had ik eerlijk gezegd niet meer verwacht. Ik ben een echte radioman, dit was de kroon op het werk. Na Spijkers met koppen ga ik nog even door met een nieuw programma, FM op 5 op NPO Radio 5, dus misschien is het wel een voorlopige kroon. Ik weet niet of je hem twee keer kunt krijgen?

‘Met het Bronshoes Festival in 1968 is het allemaal begonnen. Ik zat in een collectief van Maastrichtse dj’s. We draaiden platen in kroegen en discotheken, ook in België. De dancings daar gingen om 1 uur open, tot 6, 7 uur ’s ochtends. Ik had een enorme koffer met singles, die nam ik dan mee op de Solex van mijn vader. Levensgevaarlijk.

‘Radio Luxembourg was op het Bronshoes Festival op zoek naar nieuwe dj’s. Peter Koelewijn zat in de jury. Ik won. De eerste prijs was een kwartier radio maken op Radio Luxembourg. Ik mocht Tiener topper tijd presenteren, de hitparade van Radio Luxembourg. Dat ging zo goed dat ik een eigen programma kreeg, Muziek voor Eva: een programma voor huisvrouwen, vandaar die naam.’

In de Rooie Haan of Spijkers met koppen?

Spijkers met koppen, ook al heb ik bij In de Rooie Haan het vak geleerd. Ik was dj en presenteerde wat ik De daverende dertig noemde, een hitlijst. Op een gegeven moment had ik meer dan drie miljoen luisteraars. Ik viel kennelijk op, want ik werd gevraagd voor In de Rooie Haan. Dat heb ik dertien jaar gepresenteerd.

‘Ik kreeg er mijn eerste praktijklessen journalistiek. In de Rooie Haan was politieker dan Spijkers, geëngageerder. Het was echt een Vara-programma. Elke maandag stonden de kranten vol met uitspraken die ministers in de uitzending hadden gedaan. Hans Wiegel kwam er graag, hoewel het voor hem als VVD’er het kamp van de vijand was. Hij werd voortdurend uitgejoeld. Geweldig vond hij dat. Je zag hem groeien.

‘In 1995 schoof ik aan bij de opvolger, Spijkers met koppen. Ik kies voor dat programma vanwege de humor en de afwisseling. Alles kan, het is elke zaterdag weer feest. Na 25 jaar was het tijd om iets nieuws te beginnen, ik heb er de leeftijd voor. In mijn radioprogramma probeer ik gesprekken te voeren met mensen die op die zaterdag bijzondere dingen gaan doen. Muziek speelt daarbij een belangrijke rol. Ik heb het format zelf bedacht, een paar jaar geleden al. Ik had er niet meer op gerekend. Ik heb ook lang over het aanbod moeten nadenken, omdat ik Spijkers zo geweldig vond om te doen.’

Sjtómme Limburger van Gé Reinders of Lied vur Limburg van Rowwen Hèze?

‘Rowwen Hèze zette bij Spijkers de tent altijd op stelten. Frontman Jack Poels is een geweldenaar. Hun liedjes zijn prachtig, innemend ook. Ze ontroeren me.

‘Toch kies ik voor Gé, gezien de historie. Hij stuurde me begin jaren negentig een briefje. ‘Beste Felix, ik stuur je mijn nieuwe cd omdat jij een rol speelt in het lied Sjtómme Limburger.’ Hij hoopte dat ik het nummer een keer op de radio zou draaien. Toen ik die frase hoorde, schrok ik me dood. Iech heurde Felix Meurders op de radio Mestreechs kalle en iech kreeg traone in mien aoge. Wat is dit nou? Daar kwam het minderwaardigheidscomplex van de Limburger weer naar boven.

‘Veel Limburgers kijken op tegen de Hollanders, de mensen van boven de rivieren. Het is nu anders dan in de tijd van het liedje, maar het sentiment bestaat nog steeds. Mij is door Limburgers heel vaak gevraagd hoe het is om in Hilversum te werken; hoe ik er toch in slaagde om me daar te handhaven.

‘Het dialect heeft mij in Hilversum nooit gehinderd. Mijn vader kreeg direct na de oorlog tbc, hij heeft zeven jaar in een sanatorium gelegen. Mijn broertje en ik kregen het ook. We werden opgenomen in een verpleeghuis in Venlo, Maria Auxiliatrix. Volgens mijn moeder heb ik daar acht maanden in een isoleerkamertje doorgebracht. Ik was nog heel jong, ik leerde er praten. Veel zusters kwamen uit Haarlem, zij hebben mij Nederlands geleerd. Pas later, thuis, kwam het Mestreechs erbij.’

Vara of BNNVara?

‘De Vara. Dat is mijn omroep. Ik ben altijd freelancer gebleven, maar de genen van de Vara zitten in mijn lijf. Met Willemijn Veenhoven heb ik wel het eerste radioprogramma na de fusie gemaakt, De nieuws bv. De nieuws bee-vee: BNN, Vara. Nooit bij stilgestaan? Dat zal voor meer luisteraars gelden.

‘Ik heb mijn affiniteit voor de Vara niet van huis uit meegekregen, totaal niet zelfs. We woonden in Maastricht in een straat waar in verkiezingstijd één poster van de PvdA hing en voor de rest alleen maar katholieke KVP-stemmers woonden. Wat mijn vader stemde, weet ik niet, ik heb het hem nooit gevraagd en was niet politiek bewust. Na de middelbare school veranderde dat. Toen ik in Nijmegen een poging tot studeren deed, voelde ik me aangetrokken tot de PPR, een links clubje met een christelijke grondslag. Toen ik In de Rooie Haan ging presenteren, heb ik het lidmaatschap maar opgezegd.’

I Remember Elvis Presley van Danny Mirror of Puntje d’r in, puntje d’r uit van De Slijpers?

‘Ik zal ze allebei niet gaan draaien op Radio 5. De Slijpers worden vaak aangehaald vanwege de manier waarop ik sommige platen die in de hitlijst stonden becommentarieerde. Platenmaatschappijen waren daar niet blij mee. Over een plaatje van Patricia Paay heb ik ooit gezegd dat de hoes mooier was dan de plaat zelf. Dat liedje van De Slijpers kraakte ik ook af. Ik raadde de mensen aan om de radio even 3 minuten en 18 seconden uit te zetten.

‘Een dag na de dood van Elvis Presley bracht Eddy Ouwens onder de naam Danny Mirror een overigens mooie medley uit van Elvis-nummers. Ik vond het te vroeg. Lijkenpikkerij, noemde ik het in een recensie in de Hitkrant. Danny Mirror spande een kort geding aan en we moesten rectificeren. De publiciteit was enorm. Later heb ik Eddy een keer ontmoet en hadden we een heel aardig gesprek.

‘We waren streng bij de Vara. Er was op Hilversum 3 gekozen voor wat ‘de betere popmuziek’ werd genoemd. Frits Spits draaide ook André Hazes, maar ik niet, ik vond het niks. Achteraf vind ik dat ik sommige nummers van Hazes best had kunnen laten horen, het is per slot van rekening Nederlandse blues.’

Jack Spijkerman of Dolf Jansen?

‘Dolf. Met hem heb ik het langst samengewerkt en ik heb hem echt leren kennen. Jack komt wel de eer toe dat hij Spijkers met koppen heeft bedacht. De presentatie met hem liep ook lekker en we hebben nog steeds contact.

‘In het begin vond ik het moeilijk om met Dolf samen te werken. Hij was zo snel en zo ad rem. Na een tijdje ging het lopen. Aan één oogopslag hadden we voldoende om te weten dat de ander het gesprek moest overnemen of een pittige vraag moest stellen. We waren het niet altijd eens, hoor. Dolf steekt zijn politieke mening niet onder stoelen of banken, terwijl ik iemand zo onbevooroordeeld mogelijk probeer te benaderen. In mijn politieke opvattingen ben ik behoorlijk vooruitstrevend, maar dat hoef je in een gesprek niet steeds te benadrukken. Hij doet dat vaak wel. Niets mis mee, maar het is niet mijn stijl.’

Jan Nagel of Jan Slagter?

‘Hè? Namen zij het allebei voor me op toen ik in 2018 dreigde te worden ontslagen bij Spijkers met koppen? Jan Slagter heb ik een paar keer ontmoet, ik heb grote waardering voor hem. Sympathieke man ook, met het hart op de goede plaats. We hebben een keer gefilosofeerd over een eventuele komst van mij naar Omroep Max.

‘Jan Nagel heeft me destijds gevraagd voor In de Rooie Haan, daar ben ik hem enorm dankbaar voor. Hij waagde de gok en leerde mij om tijdens een politiek interview nauwgezet vragen te formuleren, zodat er geen ontsnapping mogelijk was. Hij is dan ook een schaker. Het was een waardevolle les journalistiek. Dat gedoe later met al die politieke partijen van hem, dat hoefde niet van mij, voorzichtig gezegd.’

André Rieu of Willy Brokamp?

‘Moeilijk. Qua anciënniteit Willy Brokamp. Als supporter van MVV heb ik hem vanaf de staantribune van De Geusselt vaak zien spelen. Schitterende voetballer, ik zie nog voor me hoe hij in korte tijd drie keer scoorde tegen NAC. Ik vind het nog steeds jammer dat hij in 1973 naar Ajax vertrok.

‘André Rieu gaf op Aswoensdag altijd een gratis concert met zijn salonorkest in het Staargebouw in Maastricht, tijdens het hieringbiete. Dan worden er haringen gegeten en wordt er weer bier gedronken. Niet veel mensen kenden hem toen al. Rieu is een fenomeen, een grootmeester. Ik denk dat hij tegenwoordig wereldwijd beroemder is dan Johan Cruijff.

‘Brokamp was geen Maastrichtenaar, hè, hij kwam uit de buurt van Kerkrade. Dat spreekt in het voordeel van Rieu, misschien moet ik mijn mening herzien. Maastricht zit in mijn hart. Geweldige stad, ik kom er nog steeds met plezier en ik vier er elk jaar carnaval. Als ik op de A2 de Kruisberg af rijd en beneden de stad zie liggen, krijg ik een melancholisch gevoel. Dat zal nooit veranderen.’

FM op 5 met Felix Meurders is elke zaterdag te horen van 10.00 tot 12.00 bij BNNVara op NPO Radio 5.

Cv Felix Meurders

1946 Op 22 augustus geboren in Maastricht.

1968-1973 Dj Radio Luxembourg

1968-1986 Presenteert op Hilversum 3 o.a. De daverende dertig, De rock ’n roll methode, De Meurders methode, Zoekplaatje en Gesodemeurders.

1974-1987 Presentator In de Rooie Haan

1974-1994 Verslaggever/presentator Langs de lijn

1986-2015 Presenteert op Radio 1 o.a. Vara’s woensdag- en vrijdageditie, De ochtenden, Radio kassa, degids.fm en De nieuws bv.

1994-2010 Presentator Kassa! (tv)

1995-2020 Presentator Spijkers met koppen

2000-2009 Presentator De leugen regeert (tv)

2012 Marconi Oeuvre Award

2019 Ere-Zilveren Reissmicrofoon

2021 Presentator FM op 5 op NPO Radio 5

Felix Meurders is getrouwd en woont in Hilversum.

Meer over