RecensieBeeldende Kunst

Mag je huilen om een triest figuurtje uit een videogame? Op Metamorphosis wel ★★★★☆

Doorgaans koester ik geen warme gevoelens voor door een computer gegenereerde personages uit videogames, maar voor Martin uit Martin pleure (2016) maak ik een uitzondering. Deze jongeman heeft lichte ogen in een door duizend sproeten getekend, sympathiek gezicht, en ja: er zijn momenten dat hij een raketgeweer afschiet, maar dat heeft een reden. Martin is zijn vrienden kwijt.

Merel Bem
Martin pleure, 2016. Beeld  © Jonathan Vinel. © Ecce Films
Martin pleure, 2016.Beeld © Jonathan Vinel. © Ecce Films

Martin pleure is strikt genomen geen videogame. Het is een korte film van ongeveer een kwartier. De Franse filmmaker Jonathan Vinel (31) stelde hem samen uit beelden die afkomstig zijn uit het actiespel Grand Theft Auto V. Vinel maakte hem de hoofdpersoon in een verhaal dat eruitziet als een computerspel en gaat over verlatenheid, verlies, verlangen en vriendschap.

De film is te zien op Metamorphosis in het prachtige Fondation Cartier in Parijs. Het is een groepstentoonstelling met 21 jonge kunstenaars uit 16 Europese landen, die ondanks zorg en aandacht geen overtuigend geheel wilde worden. Toch is er een aantal goede werken te zien en van die werken blijft Martin pleure het langst hangen.

Verrassend is vooral die gekke samenvoeging van de apocalyptische, lege vergezichten, een beeldtaal afkomstig uit gewelddadige spelletjes als Grand Theft Auto, met de gevoelige, heel Frans aandoende zinnenroerselen van iemand die gek wordt van verdriet. Het is alsof Vinel je met de blik van een psycholoog naar leeghoofdige actiehelden laat kijken: ze zitten ergens mee en dat verklaart hun gedrag. Dat is mooi en menselijk, ook al gaat het om fictieve figuren.

Martin mist Luna en de rest. Hij zoekt in de verste hoeken van de wereld waarin hij gevangenzit en vaart uiteindelijk de ondergaande zon tegemoet. De verlossing blijft uit. Kun je huilen om een avatar?

Beeldende kunst

★★★★☆

Martin pleure