FilmrecensieMadame Claude

Madame Claude heeft oog voor de clichéglamour en de voorspelbare schaduwkanten van de prostitutie ★★☆☆☆

Het is alleen onduidelijk wat regisseur Sylvie Verheyde nu precies wil vertellen.

Madame Claude  Beeld
Madame Claude

John F. Kennedy maakte gebruik van haar diensten. Marlon Brando. De sjah van Iran. De mysterieuze Madame Claude leidde in de jaren zestig en zeventig het grootste en gerenommeerdste escortbureau van Frankrijk – ‘de hoer van de republiek’ werd ze genoemd.

Netflix-drama Madame Claude toont haar hoogtijdagen en neergang, al is het onduidelijk wat regisseur Sylvie Verheyde daar precies mee wil. Er is een verhaallijn over een nieuwe, bijdehante protegee die haar stoel ambieert, een kat-en-muisspel met de politie en een verstoorde relatie met de onderwereld.

Ondertussen probeert Verheyde de zakenvrouw psychologisch te doorgronden, via voice-overs. ‘Ik heb me al heel snel gerealiseerd dat de meeste mannen ons als hoeren behandelen’, vertelt Madame Claude. ‘Ik besloot de koningin van de hoeren te zijn. Om ons lichaam als wapen en wapenschild te gebruiken, om nooit meer te lijden.’

Aha! Prostitutie als feministisch verzetsmiddel in de swinging sixties! Of niet? Merkwaardig is sowieso dat Verheyde zelf in de ettelijke seksscènes vol close-ups van borsten en billen vrouwen reduceert tot anonieme lichaamsdelen. Bedoeld als statement misschien, maar je kunt objectiveren niet aanklagen door zelf te objectiveren. Erger nog: het is vreselijk fantasieloos.

Madame Claude heeft oog voor de clichéglamour én voor de voorspelbare schaduwkanten van de prostitutie. Het ene moment kijkt Madame Claude moederlijk toe terwijl een parade aan inwisselbare, halfnaakte meisjes giechelt over de beroemde clientèle, of bontjassen uitpakt met Kerst. Maar worden ze in elkaar gebeukt of bijna gewurgd, of verdwijnen ze tijdens een zakenreis in Afrika? C’est la vie. Die hardheid heeft te maken met een trauma, natuurlijk.

Het ligt echt niet aan actrice Karole Rocher. En evenmin aan Garance Marillier, die de protegee speelt. Als die twee een intieme scène delen, zonder te veel tenenkrommende dialoog, voel je wat Madame Claude had kúnnen zijn. Zij, en zeker die legendarische escortbaas, hadden een betere film verdiend.

Madame Claude

Drama

★★☆☆☆

Regie Sylvie Verheyde.

Met Karole Rocher en Garance Marillier.

111 minuten; te zien op Netflix.

Meer over