De gidsLuisterboeken

Luisterboeken op tv! Geen wereld die je associeert met geld verdienen, zei presentator Jort Kelder er meteen maar bij

null Beeld Sabine van Wechem
Beeld Sabine van Wechem

Wat verkoopt sneller, een stukje kaas of een erotisch verhaal? Op de luisterboekenmarkt vind je ze allebei.

Hugo Blom leidt u door de wereld van het luisterboek. Pjotr van Lenteren doet dat volgende week over jeugdboeken, Rob van Scheers praat u daarna bij over thrillers.

Even verkeerde ik in tweestrijd. Zou ik aandacht besteden aan een tv-programma waarin aandacht werd besteed aan een initiatief op de luistermarkt? Gelukkig ben ik zowel directeur als enige werknemer van deze luisterfabriek, dus het overleg was stevig, maar het duurde kort. Bovendien kon het in levenden lijve plaatsvinden en niet achter een scherm. Op dat scherm zag ik een jonge ondernemer, te gast bij het tv-programma Dragon’s Den, oorspronkelijk een Engels format waarin investeerders pitches van ondernemers beoordelen en eventueel bedelen met een gevraagde investering.

De introductie van presentator Jort Kelder zette al meteen de toon. ‘Een vrouw uit de wereld van de letteren. Niet een wereld die je associeert met geld verdienen’, sprak hij tegen Eva de Visser, die antwoordde: ‘Dat klopt, ja, maar het kan wel.’ Eva is de bedenker van het platform Rouze, met daarop korte erotische verhalen die zich, zoals ze zelf zegt, bewegen tussen ‘plagerig, romantisch en super expliciet’. De dragons waren snel om en Eva wandelde de deur uit met een investering van een paar ton en de zakelijke steun van modetycoon Nikkie Plessen en avocadokoningin Shawn Harris. Die investering was denk ik vooral nodig om verhalen te laten schrijven, want het aanbod op het platform laat nogal te wensen over, vandaar die tweestrijd. Misschien moeten we nog even wachten met luisteren.

null Beeld Athenaeum
Beeld Athenaeum

Hoe zou Frans Laarmans het gedaan hebben in de Dragon’s Den? Die zou zijn pitch ongetwijfeld hebben uitgesteld omdat hij eerst zijn bureau, zijn schrijfmachine en zijn briefpapier moest aanschaffen. Als tegenwicht voor de succesvolle Eva de Visser kunnen we luisteren naar de stem van Job Cohen die Kaas voorleest. Of naar de stem van Elke van Mello voor de Vlaamse versie. Ach, die 20 duizend kilo kaas die maar ligt te zweten in dat pakhuis, dan kun je inderdaad beter een onverkocht erotisch verhaal op de plank hebben liggen. Uitgeverij Athenaeum liet drie novellen van Willem Elsschot voorlezen in het Nederlands én het Vlaams. Cohen leest ook de Nederlandse versie van Het dwaallicht voor, Gene Bervoets de Vlaamse. Villa des Roses wordt voorgelezen door Erik van Muiswinkel en Els Dottermans. De drie novellen duren bij elkaar opgeteld maar acht uur, dus waarom niet twee keer luisteren?

Wat verkoopt sneller, een stukje kaas of een erotisch verhaal? Met een literaire prijs erbij was een schrijver ooit verzekerd van hoge verkoopcijfers, maar of er zijn te veel prijzen, of er zijn te weinig boekenkopers. Een winnaar kan niet meer automatisch op een verkoop van 100 duizend exemplaren rekenen. Laten we de business een klein duwtje geven. De shortlist van de Libris Prijs is voorgelezen: Mijn lieve gunsteling van Marieke Lucas Rijneveld door Hans Kesting, Wij zijn licht van Gerda Blees door Maartje van de Wetering, Confrontaties van Simone Atangana Bekono door Sinem Kavus, De saamhorigheidsgroep van Merijn de Boer door Matthijs Wind, Cliënt E. Busken van Jeroen Brouwers door Hans Kesting en De onbevlekte van Erwin Mortier door… niemand, helaas. Toch weer niet helemaal een gelijke strijd, maar tegen de tijd dat u de eerste vijf beluisterd hebt, is de laatste misschien aan de rij toegevoegd.

null Beeld Atlas Contact
Beeld Atlas Contact

Van kanshebbers naar een winnaar. Kazuo Ishiguro kreeg in 2017 de Nobelprijs voor Literatuur, en in het interview met hem door Hans Bouman in de Volkskrant, was te lezen dat dat niet per se een grote, positieve omwenteling in het leven van een schrijver hoeft te betekenen. Je moet gewoon weer aan het werk. Zo verscheen onlangs zijn eerste roman ná die prijs, Klara en de zon. Een boek over een robot met hoogwaardige kunstmatige intelligentie, die ook de verteller van het verhaal is. Wie leest voor? Adeline van Lier, aan wier stem niets kunstmatigs is. Precies goed, natuurlijk.

Meer over