LOFZANG OP ONDERDRUKTE LIEFDE

In the Mood for Love is de vierde film in een reeks van tien die door de Volkskrant wordt uitgebracht....

'We zullen nooit worden zoals zij'. Tegen beter weten in blijven ze hetherhalen, meneer Chow en mevrouw Chan. Ze zijn buren, en allebei getrouwd.Ze ontmoeten elkaar in een hotelkamer, nadat ze ontdekt hebben dat hunechtelieden overspel met elkaar plegen.

Bedrogen zijn ze, maar ze willen niet bedriegen. Voorzichtig spelen zedelen uit een affaire na, om te ontdekken hoe zoiets ontstaat. Dat zedaarbij voor elkaar vallen is onvermijdelijk, maar onmogelijk toe te geven.

In the Mood for Love is een schitterende lofzang op onderdrukte liefde.Alles in Wong Kar-wais stijlvol vormgegeven film ademt hartstocht; elkecamerabeweging, elke close-up lijkt een liefdesverklaring. Regen op straat,opkringelende sigarettenrook, een paar slippers onder een bed, geen detailis vrij van een allesoverheersende passie.

Het is het werk van een regisseur die perfectionisme boven deadlinesstelt, inspiratie boven duidelijkheid en experimenteerlust boven orde. WongKar-wai werkt liever zonder script ('het is oersaai als je een scenariohebt voordat je begint te filmen') en geeft zijn acteurs zo min mogelijkinformatie, zodat hij tijdens het draaien voortdurend van gedachten kanveranderen. Van In the Mood for Love bestonden dan ook verschillendeversies; de eindmontage bleef zelfs voor hoofdrolspelers Tony Leung enMaggie Cheung tot de première een verrassing.

Vijftien maanden duurden de opnamen - ongekend lang voor een film vannegentig minuten. 'Dat is het voordeel als je eigen baas bent, en geenproducenten hebt die in je nek hijgen', zegt Wong vrolijk in eenbegeleidend interview. Actrice Cheung laat een ander geluid horen. Zij werdonzeker van de eindeloze draaiperiode en de experimentele werkwijze. Delange zoektocht wierp wel vruchten af: 'Na een jaar begreep ik hoe mijnpersonage in elkaar stak.'

Dat Wong pas tijdens de montage beslissende keuzes maakt, wordtduidelijk bij het zien van een aantal scènes die de eindversie niethaalden. Ze staan als bonusmateriaal op de dvd-uitgave en geven samen metde interviews een verrassend beeld. Terwijl het smeulende vuur vanonvervuld verlangen de hele film lijkt te beheersen, blijkt de regisseurwel degelijk een paar seksscènes te hebben opgenomen. Ook een herenigingvan de geliefden, jaren later, belandde in de prullenbak. Uiteindelijkdraait filmmaken om wat je niet laat zien, legt de meester uit. 'Watoverbodig is, snij je weg.'

Meer over