Loes Luca is sexy met croissants

De Parade. Tot en met 26 juli in Park Nieuweroord in Utrecht en van 31 juli tot en met 16 augustus in het Martin Luther Kingpark in Amsterdam....

ANNETTE EMBRECHTS

THEATER

Gezien op 17 juli: La Vague van Nénette et les Zézettes, Pecos Bill van Orkater en Kiespijn van Van Houts & De Ket.

Haar entree zou niet hebben misstaan op de Champs Elysées na het Franse wereldkampioenschap. Met een divajurk vol balletjes in bleu-blanc-rouge en een chapeau vol pluimen in dezelfde driekleur, schrijdt Loes Luca over de catwalk als haar alter ego Nénette (lekker ding in plat Frans). Met een stralende trots opent ze haar spectacle énormément, haar bekende Franse zomerrevue die in deze nieuwe versie La Vague is gedoopt.

Geen moment verwijst ze echter naar de 'nieuwe revolutie' in Frankrijk. Actualiteit, sport en politiek dringen niet door tot haar propperige circustent op De Parade. Hier koestert Luca met haar vier muzikanten, les Zézettes, het tijdloze entertainment van zorgeloze covers en amoureuze knipogen.

Dus opent ze gewoon met hetzelfde nummer als vorig jaar, Me Revoilá 'Utrekt', naar haar idool Josephine Baker. En maakt ze dezelfde grappen over de veelventerij met haar vier bandleden, waaronder 'privé-l'homo' Raymund van Santen en Dennis Ringeling van het 'neger-des-heils'. 'De neker zegt: vol is vol' is haar spijtige conclusie nadat ze heeft gevraagd of die lekkere pop met blonde krullen aan tafel vijf niet mee mag musiceren.

Tussen de meezingers als Don't Stop Me Now van Queen, Vivo Per Lei van Andrea Bocelli en Unbeschreiblich Weiblich van Nina Hagen, is het zelf geschreven nummer La Fille de la Boulangère een verrassend goede cabaretact, compleet met prachtig erotische broodjesoutfit: croissants op de schouders en stokbroden op het hoofd.

Met haar dwingende divamentaliteit blijft Loes Luca, ook na een aanwezigheid van reeds dertien jaar, het nachtelijke Paradepaardje van deze rondreizende theaterkermis.

'Achter elke grote legende staat een vrouw', zegt John Buisman terwijl hij een gestrande cowboy speelt in de country-voorstelling Pecos Bill van theatergroep Orkater. Hij droomt van een hamburgertent in het Wilde Westen à la Bagdad Café, maar hij blijft al jaren steken in een paar pretletters op een stellage voor zijn rammelende caravan. Daarin verschuilt zich zijn vrouw Sue (Ria Marks) die Buisman impliciet als oorzaak aanwijst van zijn roemloze bestaan.

Dit relatiedrama dat dertig minuten duurt, gaat echter nog te vaak te kort door de bocht om tragi-komisch te zijn. Gelukkig zorgen het showroom-achtige decor met de caravan en 'tumbling weeds' en de live-spelende gitarist Cok van Vuuren voor een country-imitatie die past in het bekende hyperrealisme van Orkater.

Net als Loes Luca en Orkater is het satirische duo Van Houts & De Ket inmiddels een vaste gast van niveau op De Parade. In Kiespijn gaan ze dit maal te keer tegen welvaartsziekte nummer 1: het niet kunnen kiezen uit het overschot aan mogelijkheden.

Met de introductie van een optieparalyse, een keuzeklewang en mogelijkhedenmanchettes probeert trainer Cees Knoop de wanhopige Kees Pieterse knopen door te laten hakken. Daarbij moet de cursist vooral zijn tools gebruiken.

Van Houts & De Ket missen nog een subtiele acteerstijl, maar je krijgt wel memorabele slogans cadeau, zoals 'De wereld zit vol opties, maar alleen jouw aandeel is wat waard'. Ook Orkater grossiert in tegelspreuken: 'Misschien verandert vandaag onze hele wereld, misschien ook niet.' Onbedoeld slaan ze terug op een bezoek aan De Parade zelf.

Annette Embrechts

Meer over