FilmrecensieLocked Down

Locked Down is een gemoedelijke lockdownsfeerschets ★★★☆☆

Chiwetel Ejiofor en Anne Hathaway vormen een duo dat tegen wil en dank charmant blijft.

Locked Down Beeld
Locked Down

Een van de leukere ideeën van de romantische coronamisdaadkomedie Locked Down zit verstopt in de soundtrack. Daar klinkt steeds weer Beethovens Derde pianoconcert voor piano en orkest. Het orkest is er alleen niet en de pianist struikelt geregeld over de noten. Is dit de filmmuziek of iemand die in zijn eentje zit te oefenen, ergens in het door corona getroffen Londen?

Waarschijnlijk woont de pianist in dezelfde nette straat als Linda (Anne Hathaway) en Paxton (Chiwetel Ejiofor) en moeten zij de hele dag naar dat gepingel luisteren. Dat kan er dan ook nog wel bij. De twee zijn uit elkaar, na een jarenlange relatie: het sprankelt niet meer, wat Linda betreft. En misschien vindt ze Paxton, die door tragische gebeurtenissen in het verleden alleen als vrachtwagenchauffeur aan de bak komt, nogal hinderlijk voor haar zakencarrière in de mode-industrie.

Maar ja, het is maart 2020, de eerste Engelse lockdown is net ingegaan. Paxton en Linda zitten dus voorlopig nog wel even aan elkaar vast. Genoeg kans voor regisseur Doug Liman (The Bourne Identity, Edge of Tomorrow) om zijn Hollywoodsterren in pyjama door het beeld te laten stappen, de romantiek toch nog levend te houden én van zijn film een gemoedelijke lockdownsfeerschets te maken. Quarantainestress, verveling en de bezinning, massale ovaties voor het zorgpersoneel, afmattende Zoom-meetings: alle corona(film)clichés zitten erin. Het virus duikt zelf hoogstens op in een tv-reportage over helse ic-toestanden. In deze pandemiefilm wordt geen enkel personage ziek.

Ejiofor en Hathaway zijn prettig om naar te kijken en vormen een duo dat tegen wil en dank charmant blijft: natuurlijk is dit stel niet ‘klaar’. Toch hangt hun uit-elkaar-misschien-weer-bij-elkaarverhouding enigszins in het luchtledige, net als de corona-entourage, zodat beide elementen als een wat vrijblijvend excuus voor elkaar voelen.

Extra vermaak moeten bijrollen van Ben Kingsley en Ben Stiller opleveren. Bovendien ontpoppen Linda en Paxton zich halverwege tot amateur-diamantdieven die de kraak van de eeuw beramen. Liman en scenarist Steven Knight, die zelf met het autoritdrama Locke (2013) een van de beste éénlocatiefilms aller tijden regisseerde, ruilen het herenhuis dan in voor warenhuispaleis Harrods, de achtertuin voor het verlaten stadscentrum.

Het in september vorig jaar, in achttien dagen opgenomen Locked Down wint daarmee niet aan geloofwaardigheid, en zeker niet aan herkenbaarheid. Dan valt de film nog het best te genieten als een plezierig niemendalletje dat zich toevallig tijdens de pandemie afspeelt.

Locked Down

Komedie

★★★☆☆