Nieuws

Linda de Mol en Jildou van der Bijl weg als creatief directeur van Net 5

Linda de Mol en Jildou van der Bijl zouden Net 5 uit het slop halen, maar hebben donderdag hun vertrek aangekondigd als creatief directeur van de tv-zender. Moederbedrijf Talpa Network benadrukt dat de twee wel met hun programma-ideeën bij Net 5 betrokken blijven.

Jildou van der Bijl & Linda de Mol Beeld Marc de Groot
Jildou van der Bijl & Linda de MolBeeld Marc de Groot

Sinds het voorjaar van 2019 vormde het tandem de creatieve directie van Net 5, dat zich graag positioneert als vrouwenzender. Met de komst van De Mol en Van der Bijl moest Net 5 samen met het tijdschrift Linda een ‘vrouwendomein’ vormen. De Mol en Van der Bijl maakten donderdag bekend dat ze eind maart hun functies neerleggen.

De samenwerking tussen de zender en het ‘merk Linda’ stopt niet, benadrukt een woordvoerder van Talpa Network, die ook haast te zeggen dat de creativiteit van De Mol en Van der Bijl voor Net 5 beschikbaar blijft. ‘Als creatief directeur waren ze meer intensief betrokken bij de hele programmering van de zender. Nu komt de focus te liggen op de mogelijkheid van hun eigen programma-ideeën.’

Maar door de coronacrisis groeide het aandeel ‘Powered by LINDA.’-programma’s niet zoals gehoopt, aldus het persbericht. Hierdoor kreeg de rol van creatief directeur niet de invulling die De Mol en Van der Bijl aanvankelijk voor ogen hadden.

Televisiemaker Bert van der Veer kan zich goed indenken dat de coronacrisis de plannen van De Mol en Van der Bijl flink in de war geschopt hebben. ‘Bij hun start zullen ze ongetwijfeld gedacht hebben dat ze Net 5 met aardig wat Nederlandse producties weer smoel konden geven. Maar dat is in dit coronatijdperk niet van de grond gekomen.’

‘De reclamebudgetten gingen omlaag’, legt Van der Veer uit. ‘Het praatprogramma Ladies Night flopte, terwijl dat het vlaggenschip van de zender had moeten worden. Ik denk dat het gewoon een beetje een maandagochtendvergadering dreigde te worden: dat het gewoon niet meer leuk was om te doen.’

Onverwacht

Voor Talpa Network heeft het vertrek van De Mol en Van der Bijl een bijkomend voordeel: hun ideeën kunnen nu ook op een andere zender geprogrammeerd worden. Ook SBS 6, SBS 9 en Veronica vallen onder de paraplu van het bedrijf van John de Mol, de oudere broer van Linda.

Toch komt de breuk tamelijk onverwacht. Een maand geleden noemde Linda de Mol in een vraaggesprek met de Volkskrant haar rol binnen de zender ‘heel interessant om mee te maken’. Op het oog genoot ze van haar nieuwe functie: ‘Bij Net 5 zit ik voor het eerst aan de andere kant, ik zie hoe producenten nieuwe ideeën komen pitchen.’

De Mol had toen onder de titel ‘Powered by LINDA.’ al een paar programma’s geproduceerd. ‘Dat gaat met vallen en opstaan’, zei ze daarover. ‘Het is moeilijker dan ik dacht. Het is niet zo dat alle lezeressen van Linda een op een naar Net 5 kijken. Om dat te bereiken moet je eerst zo veel aandacht creëren. Bij tv-kijkers zit je met vaste patronen, dat is moeilijk te doorbreken.’

Dinsdagavond scoorde Net 5 nog met de uitzending van het spraakmakende interview van Oprah Winfrey met de Britse prins Harry en zijn vrouw Meghan Markle. 1,5 miljoen Nederlanders stemden af op de zender, waarmee het interview het meest bekeken programma op die zender werd sinds 2004.

Meer over