Reportage

Leuren met oude meesters

Kopers van nu willen helder en direct. Voor stillevens en bruinige schilderijen is minder interesse.

Bezoekers tijdens de kunstbeurs TEFAF in MECC. Verzamelaars, kunstliefhebbers en museumcuratoren kunnen nog t/m 22 maart terecht voor tienduizenden kunstwerken uit de hele wereld. Beeld anp
Bezoekers tijdens de kunstbeurs TEFAF in MECC. Verzamelaars, kunstliefhebbers en museumcuratoren kunnen nog t/m 22 maart terecht voor tienduizenden kunstwerken uit de hele wereld.Beeld anp

'It's tough out there.' Een Britse kunsthandelaar vat bondig samen hoe de handel in oude meesters ervoor staat. Er mag op de The European Fine Art Fair (TEFAF) in Maastricht genoeg belangstelling zijn van potentiële kopers, de markt voor schilderijen gemaakt tussen 1250 en 1820 stagneert.

Topstukken worden schaarser, de smaak van kopers verandert. 'Het wordt moeilijker een interessante beurscollectie bij elkaar te krijgen', zegt Carlo van Oosterhout van kunsthandel Bob Haboldt. Deze handel verkocht dit weekend de dijkdoorbraak van de Sint Anthonisdijk in Amsterdam van kunstenaar Jan Asselijn aan het Rijksmuseum in Amsterdam.

'In deze sector van de kunsthandel vraagt iedereen zich af: hoe moeten we komend jaar verder? Schilderijen die naar musea gaan, komen meestal niet meer op de markt. Voor prijzen van topstukken is the sky the limit, maar je vindt er steeds minder van.'

Bezoekers op TEFAF Beeld anp
Bezoekers op TEFAFBeeld anp

Visuele eigenschappen

Sinds het begin in 1977 staat TEFAF bekend als de belangrijkste beurs voor oude meesters, een positie die nog altijd staat als een huis, maar de laatste jaren geven belangrijke verschuivingen te zien. De klant vraagt andere visuele eigenschappen, zo luidt het op de beursvloer.

Voor stillevens en donkere, bruinige schilderijen is minder interesse. 'Daarvan verkochten we er veel in de jaren tachtig en negentig', zegt Van Oosterhout. 'De interieurs van nu zijn lichter en opener en dat weerspiegelt zich in de vraag. Het schilderij van Asselijn is krachtig en kleurrijk. Ook liefhebbers van moderne kunst kijken ernaar met veel belangstelling.'

Zelfs oude meesters moeten tegenwoordig wall power hebben, zegt Daphné Dorel van de Franse Galerie Florence de Voldère. 'Kopers van nu zijn gewend aan beeldschermen; ze vallen op kleur en directheid. Schilderijen die dat hebben, doen het vaak ook goed in moderne interieurs. Religieuze kunst en schilderijen van zeeslagen raken wat uit de mode.'

Voorbij lijkt ook de geheimzinnigheid waarmee de aankoop van oude meesters lange tijd was omgeven. De dikke fluwelen gordijnen in de kunsthandels maakten plaats voor frisse etalages. In de verkooppresentatie op de beurs is die nieuwe openheid terug te vinden. Johnny van Haeften, kunsthandelaar in Londen, heeft zijn schilderijen op TEFAF voorzien van prijsstickertjes. Een ondeugend portretje gemaakt door Anthony van Dyck: 700 duizend euro.

Een stilleven van Ambrosius Bosschaert: 6,3 miljoen. Wie tussen de twee en drie ton op tafel wil leggen, kan een kleiner werkje van Willem van Mieris mee naar huis nemen. 'Enkele jaren geleden zijn een paar handelaren prijzen gaan vermelden. Wij doen dat voor het eerst', zegt Sarah van Haeften. 'Het leek ons interessant eens te kijken hoe dat werkte. We hebben al een aantal moderne-kunstliefhebbers in de stand gehad die ontzettend verbaasd waren dat oude meesters voor hen betaalbaar waren.'

Bezoekers tijdens de kunstbeurs TEFAF in MECC. Beeld anp
Bezoekers tijdens de kunstbeurs TEFAF in MECC.Beeld anp
TEFAF Beeld anp
TEFAFBeeld anp
Meer over