Dubbelrecensiefilms van Claude Lelouch

Les plus belles années d’une vie is het zoete vervolg op Claude Lelouch’ klassieker Un homme et une femme. Nu allebei te zien

Jean-Louis Trintignant en Anouk Aimée in ‘Les plus belles anneés d’une vie’.

Alle liefdesverhalen lopen slecht af. Ze lopen alleen goed af in films.’ Jean-Louis Duroc (Jean-Louis Trintignant) kan het weten: hij is in de tachtig en heeft in zijn leven heel wat vrouwen teleurgesteld. Nu woont hij vanwege geheugenproblemen in een verpleeghuis, waar de romantiek ver te zoeken is. Totdat hij bezoek krijgt van Anne (Anouk Aimée), zijn oude liefde. Hoewel hij haar niet direct herkent, is het duidelijk dat de twee een verleden delen.

Die namen, die acteurs: inderdaad, Les plus belles années d’une vie is een vervolg op de romantische klassieker Un homme et une femme (1966), waarin Jean-Louis en Anne elkaar leerden kennen. Hij was toen autocoureur, zij een kersverse weduwe; ze ontmoetten elkaar via hun kinderen, waarna de liefde niet lang te ontkennen viel.

Un Homme et une Femme

Un homme et une femme, goed voor een Gouden Palm, twee Oscars (beste buitenlandse film en beste oorspronkelijke scenario) en tientallen andere prijzen, betekende de doorbraak voor regisseur Claude Lelouch én voor componist Francis Lai. Diens titelchanson (‘da ba da ba da, ba da ba da ba’) werd zo mogelijk nog bekender dan de film.

Nu er 54 jaar later een vervolg is gemaakt, is ook Un homme et une femme opnieuw in de bioscoop te zien, in een prachtig gerestaureerde versie. De film is nog altijd mooi en verrassend fris. De romance, zo Frans en zo verbonden met de jaren zestig, blijkt helemaal niet verouderd, net zomin als Lelouch’ springerige stijl. Alsof de camera zelf verliefd was, zo werden de jonge gezichten van Aimée en Trintignant in beeld gebracht.

Un Homme et une Femme

Meer dan een halve eeuw later geldt dat gelukkig nog steeds. Les plus belles années d’une vie (eigenlijk het tweede vervolg na het alweer vergeten Un homme et une femme, 20 ans déjà uit 1986) is zeker niet Lelouch’ beste film; daarvoor leunt het zoete drama te zwaar op nostalgie. Het verhaal heeft niet veel om het lijf, maar is vaak geestig en een tikje opstandig – vooral in de dromen van Jean-Louis, die nogal eens draaien om confrontaties met verkeersagenten.

Echt tot leven komt de film wanneer Lelouch, net als vroeger, de gezichten van zijn twee hoofdrolspelers observeert. Allebei acteren ze sterk, maar het is de 89-jarige Trintignant die de show steelt: als hij onverwacht lacht, met die tanden, of als zijn blik ineens leeg wordt, verlaten door zijn herinneringen.

Sinds 1998 laat Trintignant zich nog maar sporadisch uit zijn pensioen lokken. De laatste jaren lukte het alleen Michael Haneke met Amour (2012) en Happy End (2017). Dat Lelouch de acteur warm wist te maken voor een vervolg op een van zijn mooiste films, is het grootste geschenk van Les plus belles années d’une vie.

Les plus belles années d’une vie

Drama

★★★☆☆

Regie Claude Lelouch.

Met Anouk Aimée, Jean-Louis Trintignant, Marianne Denicourt, Monica Bellucci.

90 min., in 47 zalen.

Un homme et une femme

Romantisch drama

★★★★☆

Regie Claude Lelouch.

Met Anouk Aimée, Jean-Louis Trintignant.

102 min., in 39 zalen.

Meer over