Nieuws

Lente-editie IFFR opent met The World to Come van Noorse Mona Fastvold

Het slotstuk van de jubileumeditie van het International Film Festival Rotterdam opent op 2 juni met The World to Come van Mona Fastvold. Het filmfestival besloot de vijftigste editie op te knippen in een winter en lente-editie. Dat wordt gevierd met programmaonderdelen als IFFR Classics en Harbour, rond films over Rotterdam.

null Beeld ANP
Beeld ANP

De lente-editie van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) opent op 2 juni met The World to Come van regisseur en scenarist Mona Fastvold. Het overtuigend geacteerde drama speelt zich af op het Amerikaanse platteland in het midden van de 19de eeuw, waar een heimelijke liefde opbloeit tussen twee buurvrouwen, gespeeld door Katherine Waterston en Vanessa Kirby. De film werd vorig jaar bekroond met de Queer Lion op het Filmfestival van Venetië.

Fastvold maakte tot nu toe vooral naam als coauteur van de ambitieuze scripts van The Childhood of a Leader (2015) en Vox Lux (2018), geregisseerd door haar echtgenoot Brady Corbet. The World to Come is een film in codetaal, zei ze vorig jaar tegen de Volkskrant. ‘Wat de vrouwelijke personages in mijn film tegen elkaar zeggen, durven of kunnen ze niet hardop zeggen.’

De regisseur is ook te gast in een van de drie Big Talks op het festival, waarin makers uitgebreid hun carrière en werkwijze bespreken. De publiekswinnaar van de februari-editie, het voor een Oscar genomineerde Srebrenicadrama Quo vadis, Aida?, vormt de aanleiding voor een panel over de rol van kunst ten opzichte van historisch onrecht. De slotfilm op 6 juni is de Japanse anime Poupelle of Chimney Town van Hirota Yusuke.

Jubileum

Het IFFR viert komende maand het slotstuk van een markant vijftigjarig jubileum. Vanwege de pandemie werd het festival dit jaar opgeknipt in twee edities. Afgelopen februari lag de focus op de belangrijkste premières in de Tiger- en Big Screencompetities. Tijdens de aanstaande tweede aflevering ligt de nadruk op het festivaljubileum, onder meer met het programma IFFR Classics, waarin enkele festivalklassiekers opnieuw worden vertoond.

De festivalleiding besloot vorig jaar november tot de splitsing in twee edities, in de veronderstelling dat de wereld er in juni 2021 voor de bioscoopbezoeker beter uit zou zien. De viruswerkelijkheid bleek hard: de filmtheaters gingen in december dicht en lijken momenteel niet voor 9 juni open te gaan. Of er tijdens het festival toch fysieke filmvertoningen mogelijk zijn hangt af van een stemming in de Eerste Kamer op 25 mei over invoering van de Tijdelijke wet coronatoegangsbewijzen. Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic acht de kans op bioscoopvertoningen tijdens het festival klein, zei ze dinsdag op een persconferentie. ‘Maar áls de bioscopen deels open mogen, staan we klaar.’

Het opvallendste nieuwe festivalonderdeel heet Harbour, met films die op de een of andere wijze het dna van thuisstad Rotterdam vertegenwoordigen. De voetballiefhebber kan hier onder meer warmdraaien voor het aanstaande EK voetbal: het programma herbergt documentaires over AS Roma-legende Francesco Totti (Mi chiamo Francesco Totti) en de Braziliaanse underdogclub Atlético Mineiro, in deze context vermoedelijk het Feyenoord van Zuid-Amerika (Lutar, lutar, lutar).

De kaartverkoop voor de juni-editie van het vijftigste IFFR begint aanstaande vrijdag.

Meer over