Leeuwen

Hysterisch gillende meiden bij een kledingkast, gevolgd door uitzinnige kerels bij een kast vol bier – een reclamespot (voor de Walk in Fridge), volgens kijkers de leukste van dit jaar....

Vreemd: het irritantste aan reclame vinden kijkers herrie en geschreeuw, vertelde Antoinette Hertsenberg maandag aan de vooravond van de uitreiking van de Loden Leeuw, de prijs voor irritantste reclame, in Radar.

Dertigduizend kijkers stemden voor de Loeki. Waarom? Voor een reisje New York; niet omdat zij van reclame houden, want kijkers zappen daar massaal van weg of benutten de tijd voor een sanitaire stop. Dat is onderzocht, maar reclamemakers en omroepen verdringen dat graag met een jaarlijks gala.

De vijftiende editie, vrijdag, was een stroeve en droeve vertoning. Presentatrice Chantal Janzen klonk alsof ze zojuist vijftien trappen had beklommen. Haar gedol met een al te stugge notaris was vooropgezet. Er was een armoedig kwisje met vragen waarop Kluun en Bridget het antwoord niet wisten. Maar het gekste was dat merken niet genoemd mochten worden, logo’s werden afgeplakt. Nogal idioot voor een reclamefeestje.

Het leukste waren nog de buitenlandse spotjes, die – meer dan de Nederlandse – toonden dat reclame in zeldzame gevallen een eervol vak kan zijn.

Het Walk-In Fridge-spotje won het van een schreeuwerig spotje van telefoonbedrijf Hi: ‘Pokkie foetsie, alles foetsie.’ Dat was me nooit bijgebleven, maar nu nomineerde ik het graag voor de Loden Leeuw. Niet nodig: ook daar was Pokkie Foetsie al hoog genoteerd.

Eerder dit jaar had ik trouwens alle ballen gezet op ‘Mattin’ van de Kaarklas, een spraakgestoorde schlemiel die bij ‘een barsje in uw voorhuid’ het sterretje komt volstorten met ‘HPX2-hars’ – Kaarklas repareert. Hoe is het met de arme jongen? Inmiddels is hij vervangen door een even onverstaanbare patiënt, maar ik mis mijn Mattin.

Helaas: Nederland vond hem niet irritant genoeg voor de Loden Leeuw. Pokkie Foetsie won, zodat Antoinette Hertsenberg oog in oog kwam te staan met de woordvoerster van Hi. Die was er ‘best blij’ mee: ‘Met spraakmakende campagnes weet je dat je lovers en haters hebt. Dat hebben we ingecalculeerd.’

Naast haar stond de hoofdrolspeelster. Door het dolle heen. ‘Ik heb nog nooit een prijs gehad!’, schreeuwde ze, huilend op de schouders van de woordvoerster. Het leek me parodie, maar het lood zonk me toch al gauw in de schoenen.

Meer over