Lady Di bezorgt PolyGram forse omzetgroei

PolyGram heeft flink verdiend aan Elton John's optreden bij de begrafenis van Lady Di. Zijn Candle in the Wind werd in september een grandioos verkoopsucces voor PolyGram....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Op het eerste gezicht is PolyGram daarvan geen cent wijzer geworden, want de winst die is gemaakt op de extra omzet van 184 miljoen gulden gaat naar het Princess's Memorial Fund. Maar door het succes waren Elton Johns andere albums niet aan te slepen, en daarvan kan PolyGram de winst natuurlijk wel in eigen zak steken. Niet voor niets noemde PolyGram gisteren Elton John als eerste om de goede resultaten in het derde kwartaal te verklaren.

Inclusief de Diana-plaat steeg de omzet met 34 procent tot 2,68 miljard gulden van 2,0 miljard. Zonder de plaat en de BBC-opname van de uitvaartdienst nam de omzet toe met 24 procent. De winst steeg ook, hoewel minder snel, met 21 procent tot 85 miljoen gulden, conform de verwachtingen. De stijging werd echter gedeeltelijk veroorzaakt door lagere belastingdruk en lagere rentebetalingen. Op operationeel niveau steeg de winst met slechts 13 procent, en daaruit bleek dat zich enkele tegenvallers hadden voorgedaan.

Vele miljoenen gingen verloren met eenmalige kostenposten, zoals de afkoopsom voor Motown-directeur A. Harrell, maar de belangrijkste popst was toch opnieuw PolyGrams filmdivisie. Ondanks het feit dat de omzet van dat onderdeel in het derde kwartaal bijna verdubbelde tot 470 miljoen gulden werd een verlies geïncaseerd van 32 miljoen, vergeleken met 19 miljoen in dezelfde periode een jaar geleden.

De Nederlandse uitgever met hoofdkantoor in Londen blijft aanloopverliezen (zoals PolyGram ze nog steeds noemt) boeken met de zes jaar oude filmactiviteit. Het bedrijf heeft inmiddels bewezen kassuccessen te kunnen produceren, zoals Four Weddings and a Funeral, Fargo, Sleepers en recent Bean en The Game.

Tot voor kort was PolyGram nog geen 'complete' filmmaatschappij, want in de Verenigde Staten had het nog altijd niet zijn eigen distributie in handen. Pas dit jaar is de Philips-dochter daarmee begonnen. Dat zal de komende twee jaar echter alleen maar geld kosten: 340 miljoen dollar (680 miljoen gulden), denkt PolyGram. 40 Miljoen dollar (80 miljoen gulden) is nu al uitgegeven aan het opbouwen van een netwerk van medewerkers, aan advertentiekosten en hogere productiekosten.

Ook moet PolyGram, dat een naam heeft in kleinere cultfilms, meer grote films produceren om een eigen distributienetwerk te rechtvaardigen, aldus een woordvoerster in Londen. 'Daar zijn we mee bezig en daardoor stijgen de kosten eveneens.'

Het nieuwe distributiebedrijf PolyGram Film is bedoeld voor dure producties zoals The Game met Michael Douglas, die 70 miljoen dollar kostte en vorige maand in 2400 cinema's in première ging. De 50 miljoen dollar die deze film al heeft opgebracht in de VS valt grotendeels in het vierde kwartaal, omdat de film pas eind september begon te lopen. De 100 miljoen dollar die Bean al heeft opgeleverd kwam wel vrijwel geheel binnen tijdens het derde kwartaal.

Voor het eerst in lange tijd boekt PolyGram niettemin een duidelijke omzet- en winststijging. Dat werd niet beloond op de Amsterdamse beurs, waar het bedrijf zes dubbeltjes lager sloot op 114,90 gulden. 'Het blijft een onzeker bedrijf. Je weet nooit wat het volgende kwartaal brengt', zegt een handelaar van een grote bank.

Het uitgaveschema voor de tweede helft van het jaar ziet er beter uit dan in de eerste jaarhelft, vindt analist Johan van den Hooven van NIB Securities. De muziekdivisie, nog steeds veruit het belangrijkste onderdeel, profiteerde de afgelopen drie maanden niet alleen van Elton John maar ook van Boyz II Men, Andrea Bocelli en 311. Het laatste kwartaal komen er nieuwe platen van Bryan Adams, het populaire jongenstrio Hanson, LL Cool J, Shania Twain en Björk, en de nieuwe films The Borrowers en A Life Less Ordinary.

Meer over