Laatste kans: ga naar Kunst van formaat in Boijmans Van Beuningen nu het nog kan

Aster Dieleman

Kunst van formaat. De collectie XL vanaf de jaren vijftig. Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. t/m 29 april

Nadat Carel Blotkamp als gastcurator een geheel nieuwe opstelling van de vaste collectie van Museum Boijmans Van Beuningen had ontworpen, bleven er werken over die niet pasten omdat ze simpelweg te groot waren. Deze werken zijn nu te zien in de tentoonstelling Kunst van formaat. De collectie XL vanaf de jaren vijftig. Blotkamp: ‘Een aantal werken paste wel door de deuren van de oudbouw, maar de zalen daar zijn te intiem om zulke extreme werken te tonen.’ Blotkamps favoriete deel van de tentoonstelling is het blok dat focust op de jaren ’65-’75. ‘De minimal art en conceptuele kunst uit deze tijd van kunstenaars als Donald Judd en Richard Long is een beetje jeugdsentiment voor mij. Het was de tijd waarin ik mijn eerste stappen in de kunstwereld zette.’

Voor het grootste werk, een schilderij van 12 bij 6 meter op oud theaterdoek van de Californische kunstenaar Jim Shaw, moest zelfs een deel van het plafond wijken. Grote werken zijn van alle tijden, benadrukt Blotkamp, maar vroeger werden ze vooral in opdracht gemaakt, zoals Rembrandts Nachtwacht (3,63 x 4,37m). In de negentiende eeuw veranderde dit: ‘Kunstenaars kregen zelf de behoefte om groots uit te pakken, om op te vallen, om fysiek indruk te maken.’ Bovendien is er in moderne musea meer ruimte voor kunst van formaat. ‘De gelegenheid schept de dief’, aldus Blotkamp.

Jim Shaw, D'red Dwarf, B'lack Hole, 2010, Museum Boijmans Van Beuningen,
Rotterdam.  Beeld Jim Shaw
Jim Shaw, D'red Dwarf, B'lack Hole, 2010, Museum Boijmans Van Beuningen,Rotterdam.Beeld Jim Shaw
Meer over