Theater

L’Étang wordt bij Gisèle Vienne een abstract en afstandelijk geheel ★★☆☆☆

De actrices bewegen zich vertraagd door de ruimte, in langgerekte scènes.

Adèle Haenel in L'Étang van Gisèle Vienne. Beeld Estelle Hanania
Adèle Haenel in L'Étang van Gisèle Vienne.Beeld Estelle Hanania

Een jongetje genaamd Fritz voelt zich miskend binnen het gezin waarin hij opgroeit. Hij smacht naar aandacht, vooral van zijn moeder. Om haar te laten beseffen wat ze mist als hij er niet meer is, doet Fritz alsof hij zich verdrinkt in een vijvertje niet ver van het ouderlijk huis.

Materiaal voor herkenbaar, pakkend drama zou je zeggen, van de hand van de Zwitserse schrijver Robert Walser, telg uit een groot gezin. In 1902 schreef hij het korte stuk Der Teich voor een van zijn zussen. De Frans-Oostenrijkse theatermaker Gisèle Vienne, associate artist van deze (74ste) editie van het Holland Festival in Amsterdam, nam het tot uitgangspunt van haar voorstelling L’Étang. Helaas wordt het bij haar een abstract en nogal afstandelijk geheel, met nauwelijks tot de verbeelding sprekende associaties – waar je het toch van moet hebben in dit geval, sowieso meer dan van personages.

In de openingsscène zien we een aantal poppen (Vienne volgde een opleiding tot poppenspeler, na haar studie filosofie) in en rondom een bed: Fritz’ jongenskamer, misschien. Snerpende muziek vult de ruimte. Een medewerker van het theater verwijdert vervolgens de poppen en twee actrices komen op: Adèle Haenel (Héloïse uit de gelauwerde film Portrait de la jeune fille en feu) staat voor Fritz en alle kinderen rondom hem, Ruth Vega Fernandez voor de volwassenen.

De actrices bewegen zich vertraagd door de ruimte, in een droomachtige choreografie, hun stemmen klinken van ver. Haenel verwoordt Fritz’ gedachten, herinneringen en het onderling kindergekrakeel, en in combinatie met haar lichaamstaal raakt dit soms iets. Maar veel langgerekte scènes met (alweer) gierende soundscape en een lichtplan in psychedelische kleurstelling komen binnen als een oninteressante bad trip.

L’Étang

Theater

★★☆☆☆

Concept, regie, scenografie, dramaturgie: Gisèle Vienne. Coproductie met onder meer het Holland Festival.

5/6, Internationaal Theater Amsterdam. Aldaar t/m 8/6.

Meer over