Kunst terug op de Zuidas

AkzoNobel opent in zijn nieuwe hoofd-kantoor een openbare expositieruimte. Een ommekeer, want tijdens de crisis deden bedrijven niets dan bezuinigen op kunst.

Michiel Kruijt
De galerie AkzoNobel Essential Art Space op de Amsterdamse Zuidas, met werk van onder anderen Anton Henning, Stephan Balkenhol en Susan Hiller. Beeld Erik en Petra Hesmerg
De galerie AkzoNobel Essential Art Space op de Amsterdamse Zuidas, met werk van onder anderen Anton Henning, Stephan Balkenhol en Susan Hiller.Beeld Erik en Petra Hesmerg

AkzoNobel opent eind deze maand in zijn nieuwe hoofdkantoor op de Amsterdamse Zuidas een openbare expositieruimte. Daarin is een deel van de collectie hedendaagse kunst van het chemische concern te zien.

De 'AkzoNobel Essential Art Space' is een bescheiden tentoonstellingsruimte, maar betekent toch iets van een ommekeer. Grote bedrijven met kunstcollecties hebben daar in de afgelopen crisis vrijwel allemaal op bezuinigd. Aankoopbudgetten werden gesnoeid of zelfs geschrapt en kunstafdelingen ingekrompen. De Rabobank sloot in 2014 zijn vrij toegankelijke Rabo Kunstzone in het hoofdkantoor in Utrecht, waarin wisselende tentoonstellingen werden georganiseerd.

De nieuwe expositieruimte van AkzoNobel, die op werkdagen gratis is te bezoeken, is ook bijzonder omdat op de Zuidas tal van vergelijkbare initiatieven zijn gesneuveld. In het kantorencentrum aan weerszijden van de ring A10 is nu weinig kunst in het openbaar te zien.

De Art Space van AkzoNobel toont zeventig werken, van kunstenaars van naam uit binnen- en buitenland, maar ook van jong talent. Zo hangt aan een kant van een muur een zesluik van de onlangs aan een kunstacademie afgestudeerde Niek Hendrix, en aan de andere werk op papier van Marlene Dumas en een portret van Beatrix van Andy Warhol (met als knipoog daarnaast een vrolijk, maar afgewezen ontwerp voor een staatsieportret van koning Willem-Alexander, geschilderd door Emo Verkerk).

Essential Art Space

Essential Art Space, hoofdkantoor AkzoNobel in Amsterdam. Gratis toegankelijk voor publiek vanaf 28 januari op werkdagen van 10.00 tot 17.00 uur.

Nieuw kantoor van AkzoNobel aan de Beethovenstraat in Amsterdam. Beeld
Nieuw kantoor van AkzoNobel aan de Beethovenstraat in Amsterdam.Beeld

'Niet highbrow'

De opening van de expositieruimte is de kroon op het werk van Hester Alberdingk Thijm (56), de directeur van AkzoNobel Art Foundation die veel nevenfuncties in de kunstwereld bekleedt. Zij werd in 1996 aangenomen om een kunstverzameling voor het verfconcern op te bouwen. In twintig jaar tijd is die uitgegroeid tot ruim 1.800 werken. De eerste expositie - er zal van tijd tot tijd worden gewisseld - heet Culture of Colors. 'Al onze kunst heeft te maken met kleur, chemie en onderzoek', zegt Alberdingk Thijm. De tentoonstelling is ingedeeld in thema's, van kleur in de natuur tot kleur in de samenleving.

Ze benadrukt dat de Art Space geen museum is. 'Het is niet zo highbrow opgezet als de Rabo Kunstzone.' In de ruimte, ontworpen door Tom Postma Design (die ook interieurs van grote kunstbeurzen als Art Basel en TEFAF bedacht) zijn banken opgesteld, zodat er kan worden gelounged en geluncht. Alberdingk Thijm: 'Overal in de Art Space zijn open zichtlijnen. Het ontwerp moest alle afstandelijkheid doorbreken.'

Iets teruggeven aan de samenleving

AkzoNobel had al negen jaar geleden - ruim voor de opening van de Rabo Kunstzone - plannen voor een nieuw hoofdkantoor met expositieruimte, maar die werden aan het begin van de crisis in de ijskast gezet. In het oude hoofdkantoor, iets verder op de Zuidas, was de bedrijfscollectie alleen op verzoek te zien. Volgens Alberdingk Thijm is de Art Space er gekomen dankzij steun van de topman van AkzoNobel, Ton Büchner, en architect Folkert van Haagen (GROUP A), die het nieuwe hoofdkantoor tekende. 'Hij was ook een geweldig voorstander van een openbare kunstruimte. We geven nu iets terug aan de samenleving.'

In het tien verdiepingen tellende hoofdkantoor hangen en staan nog eens driehonderd andere kunstwerken, waaronder de grote sculptuur Victoria Regia van de Amerikaanse kunstenaar Keith Edmier. Die zijn alleen te zien voor de zevenhonderd werknemers die vandaag hun intrek nemen in het gebouw.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over