Kruisvorm

Hebbes, dacht Suzan Beijer toen ze de foto van Chris Rewerts zag. Een kerktoren in vreemd perspectief, precies wat ze zocht bij Mijn ontmoeting met god en andere avonturen (Contact; euro 18,95)....

‘Dit beeld van binnenuit, door de wijzerplaat heen, past daarbij', vindt Beijer, ‘ook omdat de wijzers zo duidelijk meetikken natuurlijk.’

De foto is gemaakt in Groningen (‘in de Martinitoren, dacht ik’), tegen een blauwe hemel met witte pluiswolken. Het blauw en wit liet Beijer terugkomen in de auteursnaam en titel (beide gezet in de ‘tijdloze’ Grotesque), die ze in de verticale balk achter de wijzerplaat zette. ‘Ongewoon smal voor een roman, maar het blijft leesbaar.’

Mooi effect: het ene woord – ontmoeting – dat net iets breder uitpakt dan de rest, waardoor de titel onbedoeld in een kruisvorm staat. Beijer zegt het er liever niet bij: ‘Dan wordt de symboliek te zwaar.’

Meer over